لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۳

«اعزام» شمار بیشتری از شبه‌نظامیان شیعه عراقی به نبردهای حلب


تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، از جمله در توئیتر منتسب به حرکت‌النجبا، قاسم سلیمانی را «در حلب» نشان می‌دهد
تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، از جمله در توئیتر منتسب به حرکت‌النجبا، قاسم سلیمانی را «در حلب» نشان می‌دهد

خبرگزاری رویترز می‌گوید حرکت‌النجبا، از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در عراق، اعلام کرده به اعزام هزار شبه‌نظامی برای شرکت در نبردهای متحدان دولت سوریه در حلب، اقدام می‌کند.

اعزام نیروهای خارجی بیشتر به حلب، در حالی‌که ارتش ترکیه نیز مستقیما وارد نبردهای سوریه شده، و مذاکرات آمریکا و روسیه نیز نتیجه نداشته، صورت می‌گیرد.

رویترز می‌گوید هاشم موسوی، سخنگوی گروه حرکت‌النجبا، گفته شبه‌نظامیان این گروه مسلح شیعه، به «تجدید قوا» در مناطقی که از شورشیان گرفته شده، می‌پردازند.

شورشیان مخالف دولت بشار اسد، در ماه گذشته موفق شده بودند محاصره مناطق تحت تصرف خود را شکسته به سمت مواضع ارتش سوریه و متحدانش پیشروی کنند. پس از آن آتش درگیری‌های حلب دوباره بالا گرفت. بنا بر گزارش‌ها نیروهای دولتی به تازگی موفق شده‌اند شورشیان را دوباره در محاصره قرار دهند.

حلب، شهری که زمانی مرکز اقتصادی سوریه بود و اکنون به آواره‌ای تبدیل شده که نبردهای شدیدی برای کنترل کامل آن در جریان است، به دو بخش تحت تصرف دولت، و شورشیان تقسیم شده‌است.

حضور حرکت‌النجبا در حلب تازگی ندارد؛ وب‌سایت مشرق‌نیوز در ایران، که گفته می‌شود به برخی نهادهای امنیتی نزدیک است، یک ماه پیش در گزارشی گفته بود این گروه در میان «صدها تن از نیروهای ارتش، بسیج مردمی و حزب‌الله» است. گروه‌هایی که برای کنترل دوباره محوطه و ساختمان‌های پادگان و دانشکده توپخانه ارتش سوریه در محله راموسه در جنوب حلب دست به ضد حمله به شورشیان زده‌ بودند.

منطقه راموسه از مهم‌ترین مراکز درگیری‌های اخیر میان شورشیان و نیروهای متحد اسد است؛ آکادمی‌های نظامی راموسه و زرادخانه‌های آن برای هر دو طرف از اهمیت راهبردی زیادی برخوردار است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید توئیتری که خبرهای «حرکت‌النجبا» را پوشش می‌دهد، تصاویری از شبه‌نظامیان آن را در جبهه سوریه، همراه قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران منتشر کرده‌است.

تصاویری در دیگر حساب‌های کاربری در این شبکه اجتماعی نیز، با پرچم حرکت‌النجبا، قاسم سلیمانی، و گفته‌هایی در مورد حضور او در حلب منتشر شده‌است.

ایران، حامی شبه‌نظامیان شیعه عراقی و نیز از حامیان اصلی حکومت بشار اسد است. تهران، سازماندهی و هدایت اعزام شبه‌نظامیان خارجی به جبهه‌های سوریه را نیز در دست دارد.

اعزام شبه‌نظامیان شیعه عراقی به سوریه در حالی‌ست، که این گروه‌ها درگیر نبردهایی در خود عراق نیز هستند. آنها در کنار ارتش و نیروهای امنیتی و دیگر شبه‌نظامیان حامی بغداد، به بازپس‌گیری مناطق تحت تصرف «حکومت اسلامی» اقدام کرده‌اند.

طی هفته‌های گذشته ارتش ترکیه نیز در مناطق شمالی سوریه، وارد نبرد شده است؛ نبردهایی که از یک سو با شبه‌نظامیان افراطی «داعش» و از سوی دیگر با ائتلافی عمدتا کُرد و مورد حمایت آمریکا، انجام شده‌است.

گفت‌وگوهای مقام‌های ارشد آمریکا و روسیه برای دستیابی به توافقی که امکان پایداری آتش‌بس سوریه را افزایش دهد، نیز همچنان بی‌نتیجه مانده است.

طی روزهای گذشته سازمان ملل از افزایش شمار کشته‌شدگان غیرنظامی، عمدتا به دلیل حملات هوایی ارتش سوریه و متحدان روس آن‌ها خبر داد. گروهی از فعالان و امدادگران سوری نیز می‌گویند بخش‌هایی از حلب هدف حملات شیمیایی ارتش قرار گرفته‌است. این گزارش‌ها هنوز به طور مستقل تائید نشده‌است.

XS
SM
MD
LG