لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۶

رییس قوه قضاییه ایران: جای دولت بودم وزیر آلمانی را به کشور راه نمی‌دادم


رییس قوه قضائیه جمهوری اسلامی اظهارات وزیر اقتصاد آلمان درباره وضعیت حقوق بشر در ایران و لزوم به رسمیت شناخته شدن اسرائیل از سوی جمهوری اسلامی را «غیرمنطقی و غیرصحیح» خواند و گفت که «اگر جای دولت بودم اجازه ورود وزیر اقتصاد آلمان به کشور را نمی‌دادم».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، صادق لاریجانی روز دوشنبه ۱۲ مهر در واکنش به سخنان وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان، از رییس جمهوری اسلامی خواست که «عزتمندی مردم را حفظ کند» و گفت که مقامات جمهوری اسلامی به «امثال وزیر آلمان اجازه دخالت در امور داخلی خود را نخواهند داد».

وی اضافه کرد: «بنده بنا ندارم در کار دولت محترم و وزارت امور خارجه دخالت کنم... اما اگر به جای آن‌ها بودم اجازه نمی‌دادم این وزیر وارد کشور شود».

زیگمار گابریل معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد آلمان که به ایران سفر کرده است، در آستانه سفر خود اعلام کرده بود که در این سفر نگرانی‌های برلین درباره نقش تهران در جنگ سوریه و کارنامه حقوق بشر در جمهوری اسلامی را به اطلاع مقام‌های ایران خواهد رساند.

وی تاکید کرده بود: «ایران تنها هنگامی می‌تواند روابطی عادی و دوستانه با آلمان داشته باشد که وجود اسرائیل را به رسمیت بشناسد».

در مقابل بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی «هیچ پیش‌شرطی» را در گسترش روابط با آلمان نخواهد پذیرفت.

لینک مستقیم

رییس قوه قضائیه در واکنش به این سخنان گفت: «ظاهراً ایشان در خواب گرانی به سر می‌برد و نمی‌داند که ایران سی و چند سال است که برای مقاومت در برابر چنین خواسته‌هایی فشارهای زیادی را در مسیر اعتقاد خود تحمل کرده است».

وی اضافه کرد: «این شخص و اتحادیه اروپا آیا کشته شدن مردم بی‌گناه یمن به دست عربستان و پشتیبانی آمریکا را نمی‌بینند؟»

روز دوشنبه و در جریان سفر زیگمار گابریل به تهران ۱۰ قرارداد و سند تفاهمنامه همکاری در حوزه‌های اقتصادی و بانکی بین دو کشور امضا شد.

در همین حال آقای گابریل هدف از سفرش به تهران را کمک به دولت حسن روحانی برای هموار‌تر شدن روابط ایران با دنیا اعلام کرد و گفت که با گسترش همکاری‌های اقتصادی می‌توان برای مسائل پیچیده موجود میان دو کشور نیز راه‌حل پیدا کرد.

پیش از این آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با نخست‌وزیر ایتالیا تاکید کرده بود که نتیجه رفت‌وآمد دولت‌ها و شرکت‌های اروپایی و مذاکرات آنان با ایران پس از توافق اتمی وین «تاکنون محسوس نبوده است».

سفر پارسال رییس جمهوری ایران به ایتالیا و پاریس به امضای چندین تفاهم‌نامه اقتصادی میان تهران با پاریس و تهران با رم منجر شد که از جمله آن‌ها تفاهم‌نامه خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس از فرانسه است.

با این حال تعدادی از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی از تحریم‌های غرب علیه ایران با عنوان «نعمت» یاد کرده و از قراردادهای امضا شده در این سفر‌ها انتقاد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG