لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۸

مقام‌های آمریکایی: برای آغاز عملیات موصل نمی‌شد منتظر حل همه مشکلات ماند


پیش‌مرگه‌های کرد در اطراف کوه زردک
پیش‌مرگه‌های کرد در اطراف کوه زردک

خبرگزاری رویترز می‌گوید مقام‌های آمریکایی از «خطرات» آغاز عملیات موصل در شرایط فعلی عراق و احتمال بروز «تنش‌های قومی» پس از آن آگاه هستند، اما در عین حال می‌گویند انتظار حل مشکلات داخلی در کوتاه‌مدت و سپس آغاز عملیات، «واقع‌بینانه نیست».

عملیات بازپس‌گیری موصل از شبه‌نظامیان حکومت خودخوانده اسلامی، از بامداد دوشنبه آغاز شده‌است. پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، تاکید کرده در این عملیات از نیروهای امنیتی عراق و پیش‌مرگه‌های کرد آن کشور کاملا حمایت می‌کند.

آغاز این عملیات در حالی‌ست که جبهه‌بندی‌ همسایگان عراق نیز منسجم‌تر شده‌است. شبه‌نظامیان سازمان‌یافته شیعه که از حمایت ایران برخوردار هستند، از سوی برخی کشورها به «فرقه‌گرایی» و نیز به اعمال «خشونت» در عملیات پیشین در فلوجه متهم شده‌اند. ترکیه و عربستان سعودی خواستار عدم دخالت آن‌ها در روند عملیات هستند.

از سوی دیگر دولت مرکزی عراق در هفته‌های گذشته روابط نسبتا پرتنشی، هم با ریاض و هم با آنکارا، داشته است. بغداد از حضور نظامیان ترکیه در شمال عراق شدیدا انتقاد کرده است. تحت فشارهای دولت مرکز عراق، سفیر عربستان نیز، پس از اظهاراتی در مورد ایران و اتهام‌ها در مورد «دخالت در امور عراق»، تغییر کرد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی در ۲۷ مهر ماه می‌گوید مقام‌های واشینگتن از خطرات و احتمالات عملیات موصل آگاه هستند؛ این‌که بازپس‌گیری این شهر ممکن است عراق را به ورطه اختلافات قومی و مذهبی دیگری بکشاند و شمال کشور را دستخوش بحران تازه‌ای کند.

اما این مقام‌ها در عین‌حال گفته‌اند جایگزین دیگر، یعنی انتظار کشیدن برای این‌که چالش‌های سیاسی داخلی و اختلافات قومی حل شوند و بعد موصل را آزاد کرد، واقع‌بینانه نیست؛ در حالی‌که گروه موسوم به حکومت اسلامی از نظر نظامی رو بو افول است، بهترین زمان برای ضربه زدن به آن، همین الان است.

مقام‌های عراقی و آمریکایی به رویترز گفته‌اند برنامه‌های آماده‌ای برای اداره شهر پس از پاکسازی آن از افراطیون و نیز امدادرسانی به صدهاهزار آواره احتمالی نبردها، در دست دارند. آن‌ها در عین حال گفته‌اند عقب انداختن عملیات موصل می‌توانست ثبات و امنیت کل کشور را به خطر بیاندازد.

برت مک‌گرک، نماینده باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در ائتلاف ضد داعش پیش از این به خبرنگاران گفته بود «اگر سعی کنیم همه مشکلات را حل کنیم و بعد به موصل برویم، داعش هرگز از موصل خارج نخواهد شد».

یک دیپلمات غربی که نامش فاش نشده نیز به رویترز گفته است این تمایل در واشینگتن وجود دارد که تا حد امکان دست به پیشروی بیشتری علیه داعش زد.

عملیات موصل در حالی آغاز شده که انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در راه است و رئیس‌جمهوری جدید نیز از ژانویه سال آینده کار خود را آغاز خواهد کرد.

هنوز مشخص نیست این عملیات تا چه زمانی به درازا خواهد کشید. وزارت دفاع آمریکا، روز دوشنبه اعلام کرد نیروهای عراقی در نخست روز از عملیات، از برنامه خود جلو‌تر بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG