لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۸

رییس جمهوری روسیه با از سرگیری عملیات هوایی در حلب موافقت نکرد


سخنگوی کاخ کرملین روز جمعه هفتم آبان گفته است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، با درخواست وزارت دفاع این کشور برای از سرگیری بمباران شرق حلب موافقت نکرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین گفته است: رییس جمهوری روسیه در حال حاضر از سرگیری بمباران حلب را مناسب نمی‌داند و معتقد است آتش بس انساندوستانه می‌بایست ادامه یابد.

ساعاتی پیش از اظهارات سخنگوی کاخ کرملین، وزارت دفاع روسیه اعلام کرده بود که از رییس جمهوری این کشور در خواست کرده است که پس از ۱۰ روز توقف حملات هوایی به شرق حلب، با از سرگیری این حملات موافقت کند.

همزمان با این اظهارات گزارش‌ها حاکی است که شورشیان سوریه نیز روز جمعه هفتم آبان عملیاتی را برای شکستن حصر شرق شهر حلب که در محاصره ارتش سوریه و نیروهای متحد آن است آغاز کردند.

این حمله با آتش شدید و انفجار خودروهای بمبگذاری شده همراه بود و هدف آن شکستن محاصره منطقه شرق حلب از سوی نیروهای خارج از این شهر بود.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید، در حملات خمپاره‌ای مخالفان به مناطق تحت کنترل نیروهای دولتی در غرب حلب در روز جمعه دست کم ۱۵ غیرنظامی کشته و ۱۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

با این حال، سخنگوی کاخ کرملین تاکید کرده است به رغم توقف حملات هوایی به شرق حلب، روسیه از همه ابزار‌ها برای حمایت از ارتش سوریه استفاده خواهد کرد.

دیمیتری پسکوف گفته است: روسیه این حق را برای خود قائل است تا در شرایط ضروری از همه نیرو‌ها و امکانات خود برای حمایت از ارتش سوریه استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرگئی رودسکویی، یک مقام ارشد نظامی روسیه نیز اظهار داشت که مسکو آماده است پیشنهاد‌ها برای بهبود وضعیت انسانی در شرق حلب را مورد بررسی قرار دهد.

وی با این حال هشدار داده است که مخالفان نباید از این توقف حملات برای دستیابی به اهداف خود سوء استفاده کنند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که طی ده روز گذشته حملات به شرق حلب را متوقف کرده است تا ساکنان این منطقه بتوانند از آن خارج شوند.

این در حالی است که طی هفته های اخیر جامعه بین المللی خشم خود را نسبت به بمباران های حکومت سوریه و روسیه علیه شهروندان سوری اعلام کرده اند.

بان ‏گی ‏مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه ضمن محکوم کردن بمباران یک مدرسه‌ در استان ادلب سوریه که گفته می‌شود دست کم ۲۲ کودک در آن کشته شده‌اند، خواستار تحقیقات فوری بین المللی در این خصوص شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، می‌گوید این یکی از مرگبار‌ترین حملات در جنگ نزدیک به شش ساله سوریه بوده است.

XS
SM
MD
LG