لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۴

ورود نیروهای عراقی به شرق موصل؛ جنگ خیابانی با شبه‌نظامیان داعش آغاز شد


گزارش‌های منتشر شده حاکی است که نیروهای عراقی روز پنجشنبه ۱۳ آبان برای نخستین بار ظرف طول دو سال گذشته وارد شهر موصل شده‌اند و جنگ تن‌به‌تن با شبه نظامیان گروه خلافت اسلامی یا داعش در خیابان‌های این شهر آغاز شده است.

سرتیپ تحسین ابراهیم سخنگوی وزارت دفاع عراق به شبکه سی‌ان‌ان گفت واحدهایی از لشگر نهم زرهی ارتش عراق وارد موصل شده‌ و نیروهای نظامی به منطقه‌ انتصار در شرق موصل یورش برده‌اند.

یک سخنگوی گروه حشد الشعبی، شبه نظامیان شیعه عراقی، نیز روز پنجشنبه گفت که این گروه به نبرد برای قطع کردن یکی از راه‌های ارتباطی گروه «حکومت اسلامی» در غرب موصل ادامه می‌دهند.

کریم نوری یک سخنگوی حشد الشعبی روز پنجشنبه به خبرگزاری رویترز گفت: «ما به کندی در حال پیشروی هستیم و از دور خروج خودروها را شاهدیم».

مشخص نیست آیا همزمان با عبور نیروهای عراقی از استحکامات «حکومت اسلامی» در غرب موصل، این خودروها قصد فرار از شهر را داشتند یا جنگجویانی بودند که برای تقویت استحکامات گروه داعش در «تلعفر»، به سوی این شهر در غرب موصل می‌رفتند.

از زمان شروع عملیات آزادسازی شهر موصل در ۱۷ اکتبر نیروهای ارتش و پلیس عراق همراه با پیشمرگه‌های کرد از جبهه‌های جنوب، شرق و شمال به سمت موصل در حال پیشروی بوده‌اند.

از پنج روز پیش شبه‌نظامیان حشد الشعبی نیز به این عملیات پیوسته و به سمت شهر تلعفر در حال پیشروی هستند.

تلعفر در ۵۵ کیلومتری غرب موصل واقع شده و در مسیر موصل با مناطق تحت کنترل گروه «حکومت اسلامی» در خاک سوریه قرار دارد.

هادی العامری رهبر گروه بدر اظهار امیدواری کرده بود که خطوط تدارکاتی اصلی گروه «حکومت اسلامی» یا همان داعش به داخل شهر موصل تا روز پنجشنبه قطع شود.

او به تلویزیون عراق گفت: «انشاالله امروز اولین مرحله از عملیات حشد الشعبی که قطع راه‌های ارتباطی دشمن بین تلعفر و ناحیه محلبیه است به نتیجه خواهد رسید».

عامری در عین حال افزود شبه‌نظامیان شیعه در مراحل نهایی عملیات سعی خواهند کرد بزرگراه بین موصل و تلعفر را قطع کنند ولی در حال حاضر اولویت با مسیری است که از ناحیه محلبیه عبور می‌کند.

او گفت :«این همان مسیری است که داعش از طریق آن وارد شهر موصل شد. قطع این راه به معنای بستن مسیرهای تدارکاتی و محاصره کامل آنهاست».

همزمان ابوبکر البغدادی رهبر گروه داعش روز پنجشنبه در یک سخنرانی که روی نوار ضبط شده بود، به هوادارانش گفت در نبرد موصل عقب‌نشینی نکنند و در«جنگ همه‌جانبه» با دشمنان پیروزی از آن آنها خواهد بود.

XS
SM
MD
LG