لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۵

پیشروی در جبهه جنوب موصل؛ نیروهای عراقی در جبهه شرق متوقف شدند


 نیروهای حشد الشعبی در حمام العلیل
نیروهای حشد الشعبی در حمام العلیل

گزارش‌های رسیده از عراق حاکی است که عملیات نیروهای نظامی این کشور در شرق موصل به علت «شرایط بدجوی» متوقف شده‌ است، ولی این نیروها از جنوب به سمت موصل در حال پیشروی هستند گرچه سرعت آن کم بوده است.

یک سخنگوی شبه‌نظامیان شیعه حشدالشعبی روز چهارشنبه ۱۲ آبان اعلام کرد این نیروها کنترل بزرگراهی که نیروهای داعش را به رقه در سوریه متصل‌ می‌کند، در دست گرفته‌اند. این شهر پایتخت گروه «حکومت اسلامی» است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جعفر الحسینی، از سخنگویان حشد الشعبی و فرمانده تیپ حزب‌الله، اعلام کرد نیروهای تحت امرش این بزرگراه را که خط تدارکاتی نیروهای داعش در موصل بوده است، قطع کرده‌اند.

نیروهای حشدالشعبی می‌گویند که مناطق شهری کوکجلی و السماح در شرق موصل را از تصرف نیروهای داعش خارج کرده‌اند.

سرهنگ دوم مهند التمیمی، از نیروهای ویژه عراقی، گفته است که واحدهای مخصوص ارتش عراق شش شبه‌نظامی داعش را داخل تونلی کشته‌اند. دو شبه‌نظامی دیگر داعش هنگام نزدیک شدن به نیروهای دولتی کشته شده‌اند. به گفته این نظامی عراقی، یکی از این افراد جلیقه انفجاری بر تن داشته است.

در همین حال صدها تن از غیرنظامیان در منطقه السماح با در دست داشتن پارچه سفید از این مناطق گریختند.

ژنرال عبدالامیر رشید یارالله، فرمانده عملیات نینوا، در بیانیه‌ای گفته است که نیروهای پلیس فدرال عراق چهار روستا در نزدیکی حمام العلیل را بازپس گرفته‌اند.

روز چهارشنبه نیروهای ویژه عراقی در کوکجلی در شرق موصل عملیات پاکسازی تله‌های انفجاری و مهمات را آغاز کردند. هنگام انجام عملیات پاکسازی مقررات منع آمد و شد در این منطقه برقرار شد.

از سوی دیگر یک گروه امدادرسانی نروژی هشدار داد جان بیش از یک میلیون شهروندی که در موصل تحت تسلط نیروهای حکومت اسلامی قرار دارند در بحبوحه درگیری‌ها در معرض خطر جدی است.

به گفته این گروه امدادرسان که در عراق فعال است، با آغاز عملیات نینوا، نزدیک به ۱۸هزار نفر در طول دو هفته توانسته‌اند از موصل بگریزند.

در همین حال سرتیپ حیدر فضیل، از فرماندهان واحدهای مخصوص ارتش عراق، اعلام کرد به علت شرایط بد جوی روز چهارشنبه پیشروی در شرق موصل متوقف شد.

حیدر فضیل گفت که با وجود مه و ابر، امکان پرواز هواپیما و پهپاد در این روز وجود نداشت.

نیروهای عراقی روز سه‌شنبه پس از دو سال برای نخستین بار توانستند به حومه شهر موصل رخنه کنند.

XS
SM
MD
LG