لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۸

انتخابات آمریکا؛ نبرد کلینتون و ترامپ در ایالت کلیدی کارولینای شمالی


ایالت کارولینای شمالی، که از جمله ایالت‌های کلیدی برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده است، روز پنج‌شنبه صحنه کارزاری تقریبا همزمان از سوی دو نامزد اصلی این انتحابات، هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ بود.

ایالت کارولینای شمالی در مجموع ۱۵ رای الکترال دارد. در سیستم رای‌گیری برای انتخاب ریاست‌جمهوری آمریکا، نامزدی به کاخ سفید می‌رود که ۲۷۰ رای الکترال از مجموع ۵۳۸ رای را از آن خود کند. عمده ایالت‌های آمریکا، تقریبا همیشه به نامزد یکی از دو حزب دمکرات یا جمهوری‌خواه رای می‌دهند. در نتیجه بخش مهمی از کارزار انتخاباتی معمولا متمرکز بر ایالت‌های موسوم به «میدان نبرد» است که تا لحظه آخر ممکن است نتیجه رای‌گیری در آن مشخص نباشد.

↵​ در مورد آرای الکترال بیشتر بخوانید

فلوریدا و کارولینای شمالی از جمله ایالت‌های حیاتی به شمار می‌روند و روز پنج‌شنبه ۱۳ آبان، هر دو نامزد، کلینتون از حزب دمکرات و ترامپ از حزب جمهوری‌خواه، کارزار خود را به این دومی بردند.

دونالد ترامپ

دونالد جان ترامپ، متولد ۱۹۴۶در ایالت نیویورک است. نامزد حزب جمهوری‌خواه، از معدود نامزدهای ریاست جمهوری در تاریخ انتخابات آمریکاست که بدون حتی یک روز تصدی یک شغل از طریق انتخابات، توانسته است نامزدی یک حزب عمده را در انتخابات ریاست جمهوری کسب کند...>>>بیشتر بخوانید

دونالد ترامپ، کلینتون را متهم به ارائه شهادت دروغ کرده‌است و هیلاری کلینتون، می‌گوید انتخاب ترامپ به «عادی‌سازی تبعیض» می‌انجامد.

آمار «انستیتو نظرسنجی دانشگاه کوئینی‌پیاک» از روز چهارشنبه نشان می‌دهد سهم کلیینتون ۴۷ درصد، ترامپ ۴۴ درصد و نامزد حزب لیبرتارین، گری جانسون، ۳ درصد از اقبال شهروندان ایالت کارولینای شمالی‌ست. میانگین جمع‌آوری‌شده از سوی «ریل‌کلیر‌پالتیکس» از ۱۲ آبان (به‌وقت آمریکا) هر دو نامزد را شانه‌به‌شانه -۴۶ درصد به سود هر یک- قرار می‌دهد. نتایج نظرسنجی تا روز آخر ممکن است تغییر کند و در عین حال تفاوت‌های اندک، در لبه خطای آماری قرار می‌گیرند.

دونالد ترامپ در جریان سخنرانی خود گفته است «همه می‌دانیم هیلاری [کلینتون] قابل اعتماد نیست». اشاره او به موضوع تحقیقات پلیس فدرال آمریکا در رابطه با استفاده از سرور شخصی از سوی کلینتون، در زمان وزارت خارجه، برای فرستادن ایمیل‌ها و پیام‌هایش است.

هیلاری کلینتون

هیلاری رادهم کلینتون متولد ۱۹۴۷ در ایالت ایلینوی است. نامزد حزب دمکرات، نخستین زنی است که از سوی یک حزب عمده آمریکا برای کسب مقام ریاست جمهوری نامزد شده است...>>>بیشتر بخوانید

تقریبا هم‌زمان و در فاصله نه‌چندان دوری از ترامپ، کلینتون در جمع هوادارانش گفت «باید از هرکه‌ می‌شناسید بخواهید از خانه بیرون بیاید و رای بدهد». نامزد حزب دمکرات افزوده است «بهترین راه برای جلوگیری از تعصب، برای جلوگیری از هیاهو، قلدری و سخنان نفرت‌انگیز، این است که شمار شرکت‌کنندگان در رای‌گیری در آمریکا بالا باشد».

کلینتون را در جریان این سخنرانی، سناتور برنی سندرز، رقیب اصلی او در رقابت‌های درون‌حزبی، همراهی می‌کرد.

از سوی دیگر ملانیا ترامپ، همسر نامزد حزب جمهوری‌خواه نیز بار دیگر به کارزار انتخاباتی پیوسته و در جریان یک سخنرانی گفته به عنوان «بانوی اول» آمریکا -در صورت پیروزی دونالد ترامپ- به مقابله با نفرت‌پراکنی در اینترنت می‌پردازد.

انتخابات آمریکا هشتم نوامبر برگزار می‌شود. رقابت اصلی، بین دو نامزد حزب دمکرات و جمهوری‌خواه در جریان است، در حالی‌که نامزدهایی از از آنچه به «جریان سوم» موسوم است نیز در رقابت‌ها حضور دارند: گری جانسون از حزب لیبرتارین، جیل استین از حزب «سبزها» یا ایوان مک‌مولین، نامزد محافظه‌کار و مستقل.

XS
SM
MD
LG