لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۴۸

پیام خامنه‌ای در پی حوادث عراق و سمنان؛ بازداشت سه نفر در سمنان


در حالی که از سمنان خبر می‌رسد که سه نفر «از عوامل» حادثه مرگبار تصادف قطار بازداشت شده‌اند، آیت‌الله علی خامنه‌ای نیز روز شنبه در پیامی ویژه از «مسئولان» خواست تا «از این حوادث دردناک به آسانی عبور نکنند».

دو قطار مسافربری روز جمعه، پنجم آذرماه، در محور سمنان‌ـ‌دامغان و در ایستگاه «هفت‌خان» با یکدیگر برخورد کردند و این حادثه منجر به آتش‌سوزی در تعدادی از واگن‌ها شد و تاکنون ۴۴ کشته و ۱۰۰ مجروح در پی داشته است.

در حالی که آمار ۴۴ نفر برای قربانیان این حادثه هنوز قطعا «تایید نشده»، اما از این حادثه می‌توان به عنوان مرگبارترین حادثه ریلی ایران در دست‌کم یک دهه گذشته نام برد.

خبرگزاری مهر در گزارشی آمار قربانیان حادثه را ۴۵ نفر نیز اعلام کرده است.

در پی این حادثه و پیام روسای سه قوه جمهوری اسلامی مبنی بر پیگیری و ریشه‌یابی آن، رهبر جمهوری اسلامی نیز روز شنبه، ششم آذرماه، در پیامی ویژه از مقامات حکومتی خواست تا «از این حوادث دردناک به آسانی عبور نکنند».

خبرگزاری فارس به نقل از آیت‌الله خامنه‌ای می‌نویسد که مقامات کشوری باید «دغدغه حل ریشه‌ای این مصائب و امثال آن از مسائل مردم را در صدر اولویت‌های خود قرار دهند».

از سوی دیگر دادستان استان سمنان از بازداشت سه نفر خبر داد که به نظر می‌رسد مسبب حادثه برخورد دو قطار مسافربری در نزدیکی شهر سمنان بوده‌اند.

این مقام استان سمنان همچنین خبر داده است که «دستورات لازم برای شناسایی سایر مقصرین این حادثه صادر» شده است.

پیشتر غلامرضا کاتب، عضو مجمع نمایندگان استان سمنان، علت بروز این حادثه را «دستور نابه‌جای» حرکت قطار توسط مدیر یک ایستگاه قطار اعلام کرده بود.

محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل راه‌آهن ایران، نیز در این باره توضیح داد که قطار تبریز‌ـ‌مشهد به دلیل سرمای هوا و یخ‌زدگی سیستم ترمز در پشت یک پیچ متوقف شده و توقف آن به مرکز کنترل در شاهرود اطلاع داده شده بود.

اما، به گفته آقای پورسیدآقایی، به دلیل تغییر شیفت مسئول کنترل، فرد جایگزین از این موضوع بی‌اطلاع بوده و به قطار مشهد- سمنان اعلام کرده که مسیر باز است.

طبق گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دادستان عمومی سمنان، «قطار تبریز-مشهد بالغ بر ۴۰۰ مسافر داشته است که بیش از ۶۰ درصد آنها انتقال داده شده‌اند و مجروحین قطار سمنان-مشهد اکثرا سرپایی مداوا شده‌اند و وضعیت صد نفر از مسافرین دو قطار تاکنون نامشخص است.»

XS
SM
MD
LG