لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۴

تأکید دو مسئول اجرایی و قضایی بر «عمدی نبودن» حادثه قطار سمنان


مسئول کمیته رسیدگی به حادثه تصادم قطار در سمنان، بر «عمدی نبودن» دلایل منجر به این حادثه تأکید کرده، و همزمان دادستان سمنان هم گفته است اقدام منجر به این حادثه «نوعی بی‌احتیاطی بوده که مشمول قتل غیرعمد می‌شود».

بر پایه گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهور و مسئول کمیته ویژه بررسی حادثه قطار در سمنان روز شنبه ۱۳ آذر، در نشستی خبری از «متصدی کنترل ترافیک ایستگاه شاهرود» به عنوان «مقصر اصلی» در حادثه تصادف دو قطار در سمنان یاد کرده است.

آقای ترکان در عین حال گفته است که «علت وقوع این حادثه خارج کردن قطار از حالت کنترل خودکار به حالت کنترل دستی بوده است».

او در تشریح این موضوع اضافه کرده که «قطار تبریز- مشهد هشت کیلومتر پس از ایستگاه شاهرود متوقف بوده که مامور ایستگاه شاهرود، به قطار سمنان- مشهد اجازه عبور داده و در نتیجه، این قطار از پشت با قطارِ متوقف برخورد کرده است».

دو قطار مسافربری روز جمعه پنجم آذرماه، در محور سمنان‌ـ‌دامغان و در ایستگاه «هفت‌خان» با یکدیگر برخورد کردند و این حادثه منجر به آتش‌سوزی در تعدادی از واگن‌ها شد.

آخرین آمارهای رسمی اعلام شده حاکی است که در جریان این حادثه ۴۷ تن کشته و ۱۰۳ تن دیگر زخمی شده‌اند.

این حادثه همچنین به کناره‌گیری مدیرعامل راه‌آهن ایران، و تلاش نمایندگان برای استیضاح وزیر راه انجامید.

روز شنبه اما اکبر ترکان که گزارشی در مورد حادثه سمنان به معاون اول رئیس‌جمهور ارائه کرده، گفته است که «در برخورد این دو قطار عمدی در کار نبوده است».

در همین روز حیدر آسیابی، دادستان سمنان، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تأکید کرده است: «اقدام متصدی کنترل ایستگاه شاهرود یک نوع بی‌احتیاطی بوده که مشمول قتل غیرعمد می‌شود.»

آقای آسیابی همچنین گفته است که دادستانی سمنان هنوز منتظر نظریه کمیسیون بررسی سوانح راه‌آهن است و با طرح این احتمال که افراد دیگری نیز ممکن است در این حادثه مقصر باشند، اضافه کرده «پس از اخذ نظریه [کمیسیون بررسی سوانح]، نسبت به برخورد قضایی با افراد دیگر اقدام خواهد شد».

در واکنش به حادثه تصادم قطار در سمنان، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در پیامی از «مسئولان» خواسته بود تا «از این حوادث دردناک به آسانی عبور نکنند».

مسئولان قوای سه‌گانه نیز هر یک برای بررسی علل این حادثه و برخورد با مقصران آن دستورهای جداگانه صادر کردند، و بر پایه گزارش‌ها قرار است عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برای ارائه توضیحاتی در این مورد سه‌شنبه آینده در کمیسیون عمران مجلس حضور یابد.

XS
SM
MD
LG