لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۷

چین از ترامپ خواست «حساسیت» مسئله تایوان را «درک کند»


گِنگ شوآنگ، سخنگوی وزارت خارجه چین
گِنگ شوآنگ، سخنگوی وزارت خارجه چین

وزارت خارجه چین روز دوشنبه ۲۲ آذر از اظهارات جدید دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، مبنی بر زیر سؤال بردن سیاست جاری آمریکا در قبال تایوان، به‌شدت ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گِنگ شوآنگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری خود با تأکید بر این‌که سیاست «چین واحد»، «سنگ بنای مناسبات چین و ایالات متحده» را تشکیل می‌دهد، از دولت ترامپ که قرار است به‌زودی کار خود را آغاز کند خواست تا حساسیت مسئله تایوان را درک کند.

چین جدایی تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد و آن را یکی از استان‌های خود قلمداد کرده و به هرگونه اقدامی که به نوعی حمایت از استقلال تایوان تلقی شود واکنش منفی نشان می‌دهد.

چهار دهه پیش از این، جیمی کارتر، رئیس‌ جمهوری وقت آمریکا، با اعلام سیاست «چین واحد» از ارتباط دیپلماتیک جداگانه با تایوان فاصله گرفت و تایوان را به عنوان بخشی از «چین واحد» به‌ رسمیت شناخت و این خط مشیء تاکنون همواره به عنوان سیاست رسمی آمریکا در قبال این مسئله دنبال شده است.

دونالد ترامپ اما، روز یکشنبه در مصاحبه خود با شبکه خبری فاکس گفت: «سیاست چین واحد را کاملاً درک می‌کنم اما نمی‌دانم چرا باید حتماً به سیاست چین واحد پایبند بمانیم، مگر این‌که بخواهیم با چین توافقی بکنیم که به امور دیگری مربوط باشد، ازجمله به تجارت.»

آقای ترامپ در این مصاحبه همچنین از سیاست پولی چین، فعالیت‌های آن کشور در دریای چین جنوبی، و موضع پکن در قبال کره شمالی انتقاد کرد.

در پی این اظهارات دونالد ترامپ، روز دوشنبه سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه سخنان خود گفت که «از دولت جدید آمریکا و رهبران آن می‌خواهیم که حساسیت موضوع تایوان را به‌رسمیت شناخته و این حساسیت را کاملاً درک کنند.»

به گزارش روزنامه گاردین، گنگ شوآنگ افزود که چین از دولت ترامپ می‌خواهد تا «در زمینه موضوعات مرتبط با تایوان درست و سنجیده عمل کند تا از این طریق به منافع کلی و مناسبات دو طرف خدشه‌ای وارد نشود.»

او در پایان با تأکید بر این‌که سیاست «چین واحد»، «سنگ بنای» روابط چین و آمریکا را تشکیل می‌دهد گفت که اگر ترامپ از این سیاست فاصله بگیرد «پیشرفت باثبات و رو به گسترش مناسبات» بین دو کشور «به هیج وجه» میسر نخواهد شد.

مناقشه دونالد ترامپ با چین از حدود دو هفته پیش یعنی پس از تماس تلفنی ترامپ با رئیس جمهوری تایوان آغاز شد.

دونالد ترامپ و تسای اینگ‌ون، رئیس‌ جمهوری تایوان، روز جمعه، ۱۲ آذر، طی یک تماس تلفنی ده‌ دقیقه‌ای به «روابط نزدیک اقتصادی، سیاسی و امنیتی» بین آمریکا و تایوان اشاره کردند و آقای ترامپ همچنین پیروزی خانم تسای اینگ‌ون در انتخابات ریاست جمهوری اوایل سال جاری میلادی را تبریک گفت.

چین به این تماس تلفنی اعتراض کرد اما دونالد ترامپ روز یکشنبه در مصاحبه خود با شبکه خبری فاکس در باره این اعتراض گفت که «دوست ندارم چین به من امر و نهی کند و این تماس تلفنی را طرف مقابل انجام داد.»

او افزود: «مکالمه تلفنی که انجام شد هم مکالمه خیلی خوب و کوتاهی بود؛ و چرا باید یک کشور دیگر به من بگوید که حق ندارم جواب تلفن را بدهم.»

روز دوشنبه خبرگزاری رویترز خبر داد که در پی این اظهارات دونالد ترامپ و سخنان او در مورد «چین واحد»، بازار بورس هنگ‌کنگ شدیدترین افت خود را در شش ماه اخیر تجربه کرده است.

XS
SM
MD
LG