لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۳

تصویب کلیات لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس


با وجود مخالفت فراکسیون امید، نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه، ۲۸ آذر، با ۱۵۴ رای موافق ۷۶ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۴۸ نماینده حاضر، با کلیات لایحه برنامه ششم توسعه موافقت کردند.

مجلس روز یکشنبه گزارش کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه را بررسی کرد.

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایسنا، بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید مجلس، صبح روز یکشنبه از مخالفت این فراکسیون با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه خبر داده و اعلام کرده بود که کمیسیون تلفیق «تغییرات گسترده‌ای» در لایحه ارسال شده از سوی دولت داده و ۳۰ ماده این لایحه را به ۱۴۰ ماده افزایش داده است.

به گفته آقای پارسایی، در گزارش نهایی کمیسیون تلفیق همچنین برخی از بندهایی که در این کمیسیون تصویب شده بود حذف شده و برخی از بندهایی که تصویب نشده بود، اضافه شده است.

وی به نقل از محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت، اعلام کرده بود که در گزارش کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه، ۴۸۵ هزار میلیارد تومان به هزینه‌های دولت اضافه می‌شود و این لایحه «غیرقابل اجرا خواهد بود».

از فراکسیون امید مجلس با عنوان فراکسیون حامیان دولت نام برده می‌شود.

تعدادی از مخالفان این لایحه از جمله محمد علی وکیلی، عضو فراکسیون امید مجلس، اعلام کردند که این لایحه مخالف سندهای «بالادستی» چون سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ایران است که پیش از این در مجمع تشخیص مصلحت نظام تهیه و به تایید رهبر جمهوری اسلامی رسیده است.

قاسم احمدی، نماینده چالوس، نیز در مخالفت با این لایحه گفت که موارد مطرح شده از سوی دولت در این برنامه « آرمانی و تخیلی هستند».

علیرضا سلیمی، نماینده محلات، اما در موافقت، «نگاه ارزشی به کار»،«پیش‌بینی رشد اقتصادی هشت درصدی» و «جلوگیری از فرار مالیاتی» را از جمله نکات مثبت لایحه برنامه ششم توسعه ذکر کرد.

غلامرضا تاجگردون، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، نیز با اشاره به سخنان نمایندگان مخالف گفت که این لایحه «مغایرت‌های زیادی با اسناد بالادستی دارد».

علی لاریجانی، رییس مجلس، در پاسخ به این تذکر گفت که برنامه ششم توسعه مانند بودجه سالانه نیست که در صورت رای منفی مجلس به کلیات آن، در کمیسیون تلفیق اصلاح و دوباره در صحن علنی بررسی شود.

وی تاکید کرد اگر مجلس به کلیات این برنامه رای منفی دهد، دولت باید لایحه جدیدی به مجلس ارسال کند و برنامه ششم توسعه تا سال آینده نیز تصویب نخواهد شد.

وی خواستار آن شد که ایرادات نمایندگان به این لایحه در زمان بررسی آن در مجلس برطرف شود.

براساس سخنان پیشین برخی نمایندگان مجلس، رهبر جمهوری اسلامی نیز پیش از این نظر مشابهی را با نظر آقای لاریجانی مطرح کرده بود.

بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، روز یکشنبه ۱۱ مهر، خبر داده بود که رئیس مجلس نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی درباره «تعیین تکلیف» برنامه ششم توسعه نوشته است.

به گفته آقای نعمتی، علی لاریجانی در این نامه اعلام کرده بود که «لایحه دولت شکل برنامه ندارد».

در همین زمینه ، حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین شهر در مجلس، نیز خبر داده بود که آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به نامه رئیس مجلس اعلام کرده که «ترجیحاً باید دولت لایحه برنامه ششم را ارائه کند و اگر چنین نشد مجلس خود می‌تواند لایحه احکام برنامه ششم را در قالب برنامه تکمیل کند».

دولت حسن روحانی در مجلس نهم لایحه برنامه ششم توسعه را به مجلس ارسال کرده و کمیسیون تلفیق بررسی این لایحه نیز به ریاست غلامرضا مصباحی مقدم نماینده وقت تهران، تشکیل شده بود. با این حال این لایحه در مجلس نهم به تصویب نرسید.

در آن زمان هم تعدادی از نمایندگان مجلس نهم به لایحه ارائه شده از سوی دولت اعتراض کرده بودند.

از جمله احمد توکلی نماینده وقت تهران، گفته بود که دولت عملاً لایحه برنامه ششم توسعه را به مجلس «ارائه نداده» و تنها تعدادی از احکام برنامه را به مجلس ارائه کرده است.

در این زمینه علی لاریجانی رئیس مجلس، نیز اول شهریور امسال گفته بود که «اشکالات شکلی در لایحه برنامه توسعه وجود دارد که مقرر شده حل شود».

با وجود این انتقادها، حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه، خبر داده بود که ۲۷ عضو از ۲۸ عضو این کمیسیون به لایحه برنامه ششم توسعه رأی مثبت داده‌اند.

این موضوع با استقبال محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، روبه‌رو شده و او تصویب کلیات لایحه برنامه ششم را «دومین گام مجلس در همکاری با دولت» خوانده بود.

XS
SM
MD
LG