لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۰

ادعای سفیر اسرائیل: وجود اسنادی از «مداخله مستقیم» اوباما در تهیه قطعنامه اخیر


ران درمر (راست)
ران درمر (راست)

در ادامه واکنش‌های تند اسرائیل به تصویب قطعنامه اخیر در سازمان ملل، سفیر اسرائیل در آمریکا ادعا کرد که دولت این کشور «اسناد مداخله مستقیم» دولت باراک اوباما در تصویب این قطعنامه «ضد اسرائیلی» در شورای امنیت را در دست دارد و آنها را «به دونالد ترامپ خواهد داد».

قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت روز جمعه، سوم دی‌ماه، با رای موافق ۱۴ کشور و رای ممتنع آمریکا تصویب شد؛ این اولین بار در ۳۶ سال گذشته بود که آمریکا پیش‌نویس یک قطعنامه در مورد شهرک‌سازی به دست اسرائیل را وتو نکرد.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

ران درمر، سفیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در واشینگتن، روز دوشنبه، ششم دی، این سخنان را در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان بیان کرد.

به گفته سفیر اسرائیل، وقتی اسناد از «راه‌های مناسب به آگاهی دولت ترامپ برسد، دیگر تصمیم با خود آنهاست که این اسناد را منتشر کرده و به آگاهی افکار عمومی برسانند».

آقای درمر همچنین رویه تازه آمریکا در مورد اسرائیل در آخرین هفته‌های عمر دولت اوباما را «فصلی شرم‌آور در مناسبات اسرائیل- آمریکا» و قطعنامه شورای امنیت را «زدن ضربه به دندان اسرائیل» نامید.

به گفته سفیر اسرائیل، دولت اوباما «در رخدادهای جمعه (روز تصویب قطعنامه یاد شده) نه تنها در کنار اسرائیل نایستاد، بلکه حمله به اسرائیل در سازمان ملل را ترتیب داد».

سخنان این سفیر بخش دیگری از واکنش تند دولتمردان اسرائیلی به قطعنامه شورای امنیت است که شهرک‌سازی اسرائیل در شرق اورشلیم و کرانه باختری را محکوم کرده و خواهان توقف آن شده است.

بنیامین نتانیاهو نیز روز یک‌شنبه، پنجم دی، در نشست دولت خود گفته بود که «ما تردیدی نداریم که دولت اوباما مبتکر تنظیم این قطعنامه بود؛ از آن حمایت کرد؛ هماهنگی‌های تصویب شدن آن را انجام داد و برای رای آوردن آن در شورای امنیت اصرار کرد».

برخی دیگر از وزیران دولت اسرائیل صریح‌تر از آقای نتانیاهو، باراک اوباما را به «خیانت» و «خنجر زدن از پشت به اسرائیل» متهم کرده‌اند.

اسرائیل برای اولین بار در تاریخ این کشور، سفیر آمریکا را احضار و به او اعتراض کرد؛ آقای نتانیاهو که خود وزیر خارجه نیز هست، شخصا با سفیر احضار شده آمریکا دیدار کرد.

در نبود رابطه میان اسرائیل با مالزی و ونزوئلا، دو کشور از چهارده کشور حامی قطعنامه، دولت اسرائیل روز یک‌شنبه سفیران سایر کشورهای موافق قطعنامه را به وزارت خارجه احضار کرد.

احضار سفیران کشورهایی مانند فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین نیز یک امر کم‌سابقه در اسرائیل بوده است.

دستورات تازه «تنبیهی» نتانیاهو علیه حامیان قطعنامه

روزنامه هاآرتص روز سه‌شنبه، هفتم دی، نیز نوشته است، دولت اسرائیل در ادامه محدود کردن مناسبات خود با کشورهای حامی قطعنامه، برخی از همکاری‌های خود با دولت آنگولا را متوقف کرده است.

اسرائیل ملاقات‌های آتی مقامات خود با بلندپایگانی از کشورهای حامی قطعنامه را نیز لغو کرده است.

بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه در این باره گفت که واکنش تند او برای جلوگیری از ادامه «روند ضد اسرائیلی» و احتمالات «وخیم‌تر در آینده نزدیک» است.

در این میان، معاون وزیر خارجه روسیه گفته است، مسکو آماده تلاش برای انجام ملاقات میان بنیامین نتانیاهو با محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی در مسکو است.

کاخ کرملین نیز خبر داده است، بنیامین نتانیاهو روز یک‌شنبه، پنجم دی، با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، گفت‌وگوی تلفنی کرده است.

XS
SM
MD
LG