لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۳

نتانیاهو: اسرائیل در روابط خود با سازمان ملل تجدید نظر می‌کند


در پی تصویب قطعنامه «لزوم توقف فوری شهرک‌سازی‌های اسرائیل»، نخست‌وزیر آن کشور می‌گوید دولتش در روابط خود با سازمان ملل تجدید نظر خواهد کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، برای نخستین‌بار طی سال‌های گذشته، قطعنامه‌ای را در مورد لزوم توقف فوری و کاملِ شهرک‌سازی‌های اسرائیل به رای گذاشت، که بدون وتویِ ایالات متحده به تصویب رسید. تصویب این قطعنامه با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شده‌است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، که پیش‌تر نیز به انتقاد از آن پرداخته بود، اکنون می‌گوید به مقام‌های دولتش دستور داده است تا راه‌های لازم برای تجدید نظر در روابط با سازمان ملل و نیز پرداختی‌ها به آن را در پی گیرند.

او گفته است «از وزیر خارجه خواسته‌ام تا طی یک ماه، برنامه تجدید نظر در کلیه تماس‌های ما با ملل متحد، از جمله پرداخت هزینه‌ها به موسسات آن و نیز حضور نمایندگان کشور در این سازمان را، آماده کند».

نخست‌وزیر اسرائیل افزوده‌است او در حال حاضر دستور توقف ۳۰ میلیون شکل (نزدیک به ۸ میلیون دلار) کمک‌های پرداختی به پنج موسسه سازمان ملل، که «به‌طور مشخصی با اسرائیل دشمنی دارند» را صادر کرده‌است.

تصویب قطعنامه بدون وتوی آمریکا

روسای جمهوری ایالات متحده همواره از دولت اسرائیل حمایت کرده و روابط دو کشور، روابطی فوق‌العاده نزدیک‌ و راهبردی به شمار می‌رود. وتو نکردن قطعنامه اخیر از طرف آمریکا، شکستن سنتی بلندمدت توصیف می‌شود.

البته در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما، تنش‌های دیگری نیز میان دولت او دولت نتانیاهو به وجود آمد که در مواردی «کم‌سابقه» توصیف شده‌است. اسرائیل از مخالفان سرسخت توافق اتمی با ایران بود که واشینگتن در نهایت آن را به فرجام رساند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید بسیاری از کشورها، اقدامات اسرائیل در شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس را «غیرقانونی» می‌دانند و آن را مانعی در برابر رسیدن به صلح قلمداد می‌کنند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز در دفاع از قطعنامه تصویب‌شده، گفته است اقدام دولت متبوعش «برای تحقق یک هدف اساسی بود، هدفی که امکان راه حل تشکیل دو دولت (اسرائیل و فلسطین) را حفظ کند، راه‌حلی که تمام دولت‌های آمریکا در چند دهه با آن موافق بوده و تنها راه‌حل صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها است.»

به گفته رویترز اسرائیل غیرقانونی بودن شهرک‌سازی‌ها و مانع‌شدن آن در روند صلح ر رد کرده‌است و در عین حال می‌گوید در مورد بیت‌المقدس حقی تاریخی و دینی دارد. این کشور در جریان جنگ موسوم به «شش روزه» در سال ۱۹۶۷، کنترل شرق بیت‌المقدس (اورشلیم) را در دست گرفت؛ آنچه از منظر سازمان ملل اشغال این منطقه به شمار می‌رود. همچنین، از نظر اسرائیل، اورشلیم، پایتخت آن کشور است.

XS
SM
MD
LG