لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۹

شورای امنیت قطعنامه توقف ساخت و ساز در سرزمین‌های اشغالی را از تصویب گذراند


شورای امنیت سازمان ملل، روز جمعه قطعنامه درخواست از اسرائیل برای توقف ساخت و سازها در سرزمین‌های اشغالی را از تصویب گذراند. آمریکا همچنان که پیش‌بینی می‌شد در این رأی‌گیری شرکت نکرد.

غیبت آمریکا در این رأی‌گیری از موارد نادر در رأی‌گیری‌های شورای امنیت توصیف شده است.

گرچه پس از این رأی‌گیری سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل گفته است که این قطعنامه «بازتابی از حقایقی موجود» و «سازگار با خط مشی آمریکا» در دولت‌های مختلف است.

او اضافه کرده که مسئله ساخت و سازها در سرزمین‌های اشغالی، امنیت اسرائیل را تضعیف می‌کند، و موضوعی حیاتی برای راهکار دو دولت است.

به گفته خانم پاور از زمان دستیابی به توافق اسلو در سال ۱۹۹۳، ساخت و سازها در کرانه باختری بیش از ۳۵۰ هزار مورد افزایش داشته و اکنون به ۵۹۰ هزار مورد رسیده است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل، حمایت دولت اوباما از اسرائیل را «بی‌سابقه» توصیف کرده، و یادآور شده که امتناع آمریکا از حضور در رأی‌گیری از «حمایت پایدار این کشور از اسرائیل» نخواهد کاست.

در آمریکا اما چهره‌های شاخص حزب جمهوری‌خواه در کنگره این کشور، امتناع از حضور در رأی‌گیری شورای امنیت را محکوم کرده‌اند و در این زمینه پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان، گفته است که این اقدام «کاملاً شرم‌آور» و «ضربه‌ای به روند صلح» است.

سناتور مک‌کین، چهره شاخص جمهوری‌خواهان در مجلس سنا هم در بیانیه‌ای گفته است که عدم شرکت در رأی‌گیری، آمریکا را در این «حمله ظالمانه» شریک کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، هم در توئیتی این گونه به تصویب این قطعنامه واکنش نشان داده، که همه چیز از ۲۰ ژانویه [زمانی که او قدرت را در دست می‌گیرد] متفاوت خواهد بود.

در مقابل محمود عباس، رئیس دولت خودگردان فلسطین، قطعنامه شورای امنیت را «ضربه‌ای بزرگ» به سیاست‌های اسرائیل توصیف کرده که حاکی از «حمایتی قدرتمند» از «راهکار دو دولت» است.

پیش‌نویس این قطعنامه روز چهارشنبه توسط مصر به شورای امنیت ارائه شده بود اما آن طور که دیپلمات‌ها روز پنجشنبه گفتند، مصر پس از آن خواستار رایزنی‌های بیشتر در این مورد شد.

این پیش‌نویس خواستار «توقف فوری و کامل شهرک‌سازی‌های اسرائیل در مناطق اشغالی فلسطین، از جمله شرق بیت‌المقدس (اورشلیم)» بود، و قرار بود شورای امنیت سازمان ملل متحد پنجشنبه آن را به رأی بگذارد.

دیپلمات‌ها همچنین گفته بودند که مخالفت بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، با این پیش‌نویس، از جمله دلایل تعویق رأی‌گیری بوده است.

قطعنامه تصویب‌شده در روز جمعه را چهار کشور نیوزلند، مالزی، ونزوئلا و سنگال، تنها یک روز از آن ارائه کردند که مصر به دلیل فشارهای بنیامین نتانیاهو و دونالد ترامپ از آن صرف نظر کرده بود.

این نخستین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد اسرائیل و فلسطینیان در هشت سال گذشته است و هر ۱۴ عضو حاضر در نشست به آن رأی مثبت دادند.

XS
SM
MD
LG