لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۲

تعویق نشست شورای امنیت برای رای گیری در مورد قطعنامه ‌شهرک‌سازی‌های اسرائیل


دیپلمات‌ها، در سازمان ملل متحد،روز پنجشنبه،دوم دی،گفتند نشست شورای امنیت برای رای گیری در مورد پیش‌نویس قطعنامه ‌ای در مورد شهرک‌سازی‌های اسرائیل به تعویق افتاده است.

دولت مصر که روز چهارشنبه این پیش‌نویس را ارائه داده بود خواستار به تعویق افتادن رای گیری برای رایزنی های بیشتر در اینباره شده اما زمان دیگری اعلام نشده است.

این پیش‌نویس خواستار «توقف فوری و کامل شهرک‌سازی‌های اسرائیل در مناطق اشغالی فلسطین، از جمله شرق بیت‌المقدس (اورشلیم)» بود.

قرار بود شورای امنیت سازمان ملل متحد پنجشنبه پیش‌نویس این قطعنامه را به رای بگذارد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، دیپلمات‌ها در سازمان ملل متحد گفتند که دلیل تعویق نشست شورای امنیت، وخالفت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، با این پیش نویس بوده است.

بنیامین نتانیاهو در پستی در توئیتر خود نوشته بود: آمریکا «باید قطعنامه ضداسرائیلی شورای امنیت سازمان ملل را وتو کند.»

سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد نیز در واکنش به پیش‌ نویس، آن را «اوج ریاکاری» توصیف کرده و گفته بود: «مضحک است، وقتی هزاران تن در سوریه کشتار می‌شوند، شورای امنیت وقت و انرژی خود را صرف مذاکره برای محکوم کردن تنها دمکراسی خاورمیانه می‌کند.»

همچنین دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، در پستی در فیس بوک و توئیتر خود با حمایت از نخست وزیر اسرائیل خواستار وتوی پیش نویس قطعنامه از سوی آمریکا شده بود.

پیش نویس هر قطعنامه برای تصویب نیازمند ۹ رای موافق از میان کل ۱۵ عضو شورای امنیت است. در عین حال، تصویب آن بستگی به وتو نشدن آن از سوی یکی از پنج عضو ثابت، آمریکا، چین، روسیه، فرانسه یا بریتانیا دارد.

بر اساس این گزارش، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر، به هیئت نمایندگی این کشور در سازمان ملل متحد گفته بود که رای گیری در مورد این پیش نویس را لغو کند.

به نوشته رویترز، از نظر شماری از دیپلمات‌ها، این قطعنامه «آخرین فرصت» برای اقدام شورای امنیت، از جمله در مورد مسائلی مانند شهرک ‌سازی‌ها بود. آنهم پیش از آنکه دونالد ترامپ، ۴۵مین رئیس‌جمهوری آمریکا، هدایت دولت را از روز ۲۰ ژانویه سال آینده در دست گیرد.

XS
SM
MD
LG