لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۴

«درخواست مقام های اسرائیل از ترامپ» برای جلوگیری از تصویب قطعنامه علیه شهرک سازی


شورای امنیت سازمان ملل متحد (عکس از آرشیو)
شورای امنیت سازمان ملل متحد (عکس از آرشیو)

گزارش ها حاکی است که مقام های اسرائیلی از دونالد ترامپ، رییس جمهوری منتخب آمریکا در خواست کرده بودند تا در مساله پیش نویس قطعنامه شورای امنیت علیه شهرک سازی اسرائیل دخالت کند و مانع تصویب آن شود.

یک مقام بلندپایه اسرائیل به رویترز گفته است: مقام های اسرائیلی پس از نا امیدی از اقدام دولت باراک اوباما علیه قطعنامه پیشنهادی مصر، با اعضای تیم انتقالی دونالد ترامپ در بالاترین سطوح تماس گرفتند و خواهان دخالت دونالد ترامپ شدند.

وال استریت جورنال نیز به نقل از مقام های اسرائیلی نوشته است،مقام های بلندپایه اسرائیلی براین باور بودند که دولت باراک اوباماپیش نویس قطعنامه پیشنهادی مصر را وتو نخواهد کرد و بهمین دلیل از دونالد ترامپ خواستند در این موضوع دخالت کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیش نویس این قطعنامه که توسط مصر پیشنهاد شده بود قرار بود روز پنجشنبه در شورای امنیت به رای گذاشته شود، اما به دنبال تلاش‌های اسرائیل این رای گیری به تعویق افتاده است و مشخص نیست چه زمانی دوباره به رای گذاشته شود.

این پیش‌نویس خواستار «توقف فوری و کامل شهرک‌سازی‌های اسرائیل در مناطق اشغالی فلسطین، از جمله شرق بیت‌المقدس (اورشلیم)» بود.

گزارش ها حاکی است که دونالد ترامپ، رییس جمهوری منتخب آمریکا بامداد روز پنجشنبه در یک پیام توییتری خواستار وتوی این پیش نویس این قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل شد و به صورت تلفنی با رییس جمهوری مصر گفت وگو کرد.

عبدالفتاح السیسی، رییس جمهوری مصر روز پنجشنبه با دونالد ترامپ تلفنی گفت‌و‌گو کرده است.

یک عضو یک تیم انتقالی دونالد ترامپ گفته است که این تماس تلفنی به در خواست رییس جمهوری مصر انجام شده است و آقای ترامپ و آقای السیسی به طور کلی در خصوص صلح در خاورمیانه گفت و گو کردند.

این در حالی است که علاء یوسف، سخنگوی رییس جمهوری مصر گفته است: روسای جمهوری توافق داشتند به دولت جدید آمریکا در خصوص مساله فلسطین فرصت داده شود.

مصر هم اکنون عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

پیش از این گزارش ها حاکی از آن بود که عبدالفتاح السیسی به هیئت نمایندگی این کشور در سازمان ملل متحد گفته بود که رای گیری در مورد این پیش نویس را به تعویق بیاندازد.

یک مقام بلندپایه اسرائیل به رویترز گفته است، دولت اسرائیل از اقدامات روز پنجشنبه دونالد ترامپ تشکر کرده است.

این در حالی است که دو دیپلمات غربی به رویترز گفته‌اند، باراک اوباما قصد دارد در اقدام کم سابقه‌ای با خودداری از رای دادن به این قطعنامه اجازه دهد این قطعنامه تصویب شود. دولت باراک اوباما از منتقدان شهرک سازی‌های اسرائیل در اراضی فلسطینی است.

این دو دیپلمات گفته‌اند، مقام‌های آمریکا نگرانند با شهرک سازی‌های اسرائیل در اراضی فلسطینی‌ها چشم انداز تشکیل دودولت مستقل اسرائیل و فلسطین در کنار یکدیگر از بین برود.

به نوشته رویترز، از نظر شماری از دیپلمات‌ها، این قطعنامه «آخرین فرصت» برای اقدام شورای امنیت، از جمله در مورد مسائلی مانند شهرک ‌سازی‌ها بود. آنهم پیش از آنکه دونالد ترامپ، ۴۵مین رئیس‌جمهوری آمریکا، هدایت دولت را از روز ۲۰ ژانویه سال آینده در دست گیرد.

XS
SM
MD
LG