لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۲

نتانیاهو وزیرانش را از سفر به کشورهای حامی قطعنامه شهرک‌سازی‌ها منع کرد


اسرائیل با سفیران ۱۰ کشور حاضر در رأی‌گیری اخیر شورای امنیت در مورد شهرک‌سازی‌ها، به این کشورها اعتراض کرد و نخست‌وزیر این کشور به وزیران دولت خود دستور داد به کشورهای حامی این قطعنامه سفر نکنند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو اسرائیل روز یکشنبه پنجم دی، سفر همه وزیران کابینه این کشور، به کشورهای حامی قطعنامه از جمله بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه را منع کرد و از آنها خواست با همتایان خود از کشورهای حامی قطعنامه «هیچ نوع همکاری نداشته باشند».

این دستورات که می‌تواند به مفهوم قبول انزوایی خودخواسته برای دولت اسرائیل باشد، در ادامه واکنش تند نتانیاهو به قطعنامه شورای امنیت صادر شده است.

شورای امنیت جمعه سوم دی، بیست و سوم دسامبر، با حمایت ۱۴ کشور و اقدام نادر آمریکا در امتناع از رأی‌دهی قطعنامه ۲۳۳۴ را به تصویب رساند که بر محکومیت شهرک‌سازی‌های اسرائیلی در اراضی فلسطینی و لزوم توقف این ساخت و سازها تأکید می‌کند.

این نخستین بار در ۳۸ سال اخیر بود که آمریکا یک قطعنامه شورای امنیت را در مورد اسرائیل وتو نکرد.

بنیامین نتانیاهو یکشنبه پنجم دی در نشست دولت خود گفت، «تردیدی ندارد که شخص باراک اوباما در پشت پرده تنظیم، ارائه و تصویب این قطعنامه ایستاده بود».

رسانه های اسرائیل همچنین گزارش داده اند، نخست‌وزیر اسرائیل که شخصاً پست وزارت خارجه را نیز در دست دارد، یکشنبه پنجم دی دان شاپیرو سفیر آمریکا در تل‌آویو را احضار کرد تا او را «توبیخ» کند.

به نظر می‌رسد که این اولین بار است که سفیر دولت آمریکا در اسرائیل برای «توبیخ» از سوی دولت اسرائیل احضار شده است.

آقای نتانیاهو همچنین خبر داده است که ملاقات خود با ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، را که قرار بوده در اجلاس اقتصادی داووس سوییس انجام شود، لغو کرده است.

او همچنین روز یکشنبه به وزیران خود «هشدار» داد که «دولت اوباما قبل از پایان کار خود، اقدام دیگری نیز علیه اسرائیل انجام خواهد داد».

به گزارش وبسایت وای.نت، آقای نتانیاهو در این زمینه پیش‌بینی کرد که آقای اوباما در سه هفته باقی مانده از ریاست جمهوری‌اش، ممکن است استقلال کشور فلسطین را نیز به رسمیت بشناسد.

شماری از وزیران دولت اسرائیل نیز در این روز مدعی شدند که آقای اوباما در آخرین روزهای کار دولت خود « بعد از ضربه توافق هسته‌ای با ایران، از پشت به اسرائیل خنجر دیگری، وارد کرده است».

مطرح شدن اتهام «خیانت» به اوباما علیه اسرائیل از سوی دولتمردان ارشد اسرائیلی در حالی است که دولت واشینگتن به تازگی اعطای ۳۸ میلیارد دلار کمک نظامی بلاعوض به ارتش اسرائیل را برای یک دوره ۱۰ ساله تأیید کرد.

اسرائیل تأیید کرده بود که «هیچ دولتی در آمریکا در حد دولت اوباما به اسرائیل کمک نظامی و مالی اعطا نکرد».

اما غیر از تشنج دوباره در مناسبات دولت اسرائیل با واشینگتن در این آخرین روزهای کاری دولت آقای اوباما، مناسبات اسرائیل با شماری از کشورهای مهم جهان نیز رو به تیرگی گذاشته است.

بر اساس دستور نخست‌وزیر اسرائیل یکشنبه پنجم دی، سفیران روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه، مصر، نیوزیلند، سنگال، ژاپن، اوکراین، آنگولا و اروگوئه که از قطعنامه حمایت کرده اند، به وزارت خارجه اسرائیل احضار شدند تا به آنها اعتراض شود.

اسرائیل با ۱۳ کشور از ۱۵ عضو دائم و غیردائم شورای امنیت رابطه دیپلماتیک در سطح سفیر دارد، اما در شرایط حاضر با ونزوئلا و مالزی که دو عضو دیگر غیر دائم شورای امنیت هستند، مناسبات ندارد.

پیش‌نویس قطعنامه در محکومیت شهرک‌سازی‌های اسرائیلی از سوی چهار کشور ونزوئلا، مالزی، نیوزیلند و سنگال به نشست سوم دی ماه شورای امنیت ارائه شد.

دولت اسرائیل در اعتراض به این قطعنامه، همچنین سفر آتی نخست‌وزیر اوکراین و وزیر خارجه سنگال از اسرائیل را لغو کرده و سفیران خود را نیز از این دو کشور به بازگشت فرا خوانده بود.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در واکنش به این رخدادها در توییتر نوشته است، قطعنامه شورای امنیت کار صلح اسرائیلی- فلسطینی را «سخت‌تر» کرده است.

XS
SM
MD
LG