لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۷

گزینه ترامپ برای مشاور امنیت ملی: جهان به رهبری آمریکا نیاز دارد


ژنرال بازنشسته مایکل فلین، گزینه ترامپ برای مشاور امنیت ملی
ژنرال بازنشسته مایکل فلین، گزینه ترامپ برای مشاور امنیت ملی

مایکل فلین، گزینه دونالد ترامپ برای مقام مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری، روز سه شنبه گفت رهبری آمریکا در امور جهانی بیش از هر مقطع دیگری حیاتی است.

آقای فلین در عین حال وعده داد با ادامه اصلاحات دولت باراک اوباما در شورای امنیت ملی برای تصمیم گیری‌های رییس جمهور آینده در برخورد با انواع خطراتی که آمریکا با آن روبرو است مشاوره و اطلاعات بهتری در اختیار او قرار خواهد داد.

وب سایت پولیتیکو نوشته است، آقای فلین روز سه شنبه در سخنرانی در جلسه‌ای که به دعوت این مجله و انستیتو صلح آمریکا برگزار شد گفت: «در مواجهه با تاریک‌ترین مقاطع تاریخی، جنگ‌های داخلی و خارجی، رکود اقتصادی، ضعف رهبری در داخل و تهدیدهای خارجی مردم آمریکا همواره اعتماد خود به شیوه دمکراتیک را حفظ کرده‌اند. و این عظیم‌ترین قدرت و رشد اقتصادی، نوآوری و بهترین مدل آزادی در تاریخ جهان را خلق کرده است.»

ژنرال بازنشسته مایکل فلین افزود: «این قابلیت‌ها تغییر نکرده و هیچگاه تغییر نخواهند کرد. این عصاره رهبری آمریکا در سطح جهان است. چه بخواهیم و چه نخواهیم جهان به ما نیاز دارد، در واقع خواهان ماست.»

مایکل فلین که در سال ۲۰۱۴ به خاطر شیوه مدیریتش از ریاست بخش امنیتی وزارت دفاع برکنار شد و از آغاز کارزار اتنخاباتی دونالد ترامپ جز مشاوران او بوده، در مقام مشاور امنیت ملی اولین مرجع مشاوره با رییس جمهور آینده در امور امنیت ملی و سیاست خارجی خواهد بود.

او به خاطر اظهارنظرهای تند بخصوص در مورد اسلام که آنرا «سرطان» نامیده مورد انتقاد قرار گرفته است.

به گزارش «پولیتکو» آقای فلین در اولین سخنرانی علنی خود پس از اعلام نامزدی او برای مقام مشاور امنیت ملی جزییات زیادی در مورد سیاست‌های خود مطرح نکرد. ولی در مقایسه با دونالد ترامپ که در کارزار انتخاباتی پیمان ناتو و سایر ائتلاف‌های بین المللی انتقاد کرده، سخنان او بیانگر این است که آقای فلین مواضع بین المللی تری اتخاذ کرده است.

مایکل فلین اتحادهای بین المللی آمریکا را «یکی از بهترین ابزارهای» آن کشور توصیف کرد. در عین حال او وعده داد که دولت جدید مناسبات آمریکا در سراسر جهان را «مورد بازبینی» قرار خواهد داد.

او گفت: «در بازبینی و تجدید نظر احتمالی در مناسبات خود با کشورهای مختلف جهان ما فداکاری‌ها و تعهد عمیق بسیاری از متحدان و دوستان خود در دفاع از امنیت و پیشرفت آمریکا و در عین حال پیشرفت و امنیت دیگران را مدنظر قرار خواهیم داد.»

مایکل فلین در عین حال از سوزان رایس مشاور امنیت ملی باراک اوباما برای شروع اصلاحات در روش کار شورای امنیت ملی آمریکا قدردانی کرد. به گفته خانم رایس یکی از اصلاحات کاستن ۱۵ درصد از تشکیلات اداری این نهاد بوده است.

خبرگزاری بلومبرگ نیز می‌نویسد، مایکل فلین گفته است، دولت دونالد ترامپ ممکن است مناسبات خود با کشورهای جهان را مورد بازبینی قرار دهد ولی آمریکا در ثبات جهانی کماکان نقشی «حیاتی» دارد.

آقای فلین گفت: «تصور همیشگی این بوده که قدرت آمریکا همواره وجود خواهد داشت. ما همواره یک ملت غیرقابل جایگزین بوده و همیشه چنین خواهیم بود.»

طبق این گزارش، به نظر می‌رسد هدف از سخنان مایکل فلین دادن اطمینان خاطر به کشورهای متحد و دوست بوده که آمریکا از حضور در صحنه جهانی عقب نشینی نخواهد کرد.

او با تاکید بر سیاست «صلح با اتکا به قدرت» گفت «دفاع بدون ملاحظه از آزادی جوهره اصلی استثناگریی آمریکاست و در بازبینی مناسبات با سایر کشورهای جهان و احتمال تغییر در این مناسبات همین عامل مهم در نظر گرفته خواهد شد.»

خبرگزاری بلومبرگ نیز یادآوری می‌کند که در سخنان مایکل فلین و سایر اظهار نظرهای تیم انتقالی دونالد ترامپ تاکنون در مورد رئوس سیاست خارجی و امنیت ملی دولت آینده آمریکا جزییات مشخصی ارائه نشده است. اما به نظر می‌رسد مایکل فلین در این سخنرانی قصد داشت بر اهمیت اتحاد‌ها و ائتلاف‌های خارجی برای دولت آینده آمریکا تاکید کند.

XS
SM
MD
LG