لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۱

وزارت امنیت میهن: دارندگان گرین‌کارت هم در شمول فرمان جدید ترامپ هستند


سخنگوی وزارت امنیت میهن آمریکا تأکید کرده که دارندگان کارت اقامت دائم آمریکا، گرین کارت، نیز مشمول فرمان اجرایی منع ورود به آمریکا هستند، اما یک مقام این وزارتخانه در اظهارات دیگری گفته است که دارندگان گرین کارت «مورد به مورد» بررسی می‌شوند.

شامگاه جمعه رئیس‌جمهور آمریکا فرمانی اجرایی در مورد برنامه پذیرش پناهجویان، و نیز صدور روادید برای شهروندان هفت کشور موضوع نگرانی ایالات متحده صادر کرد که از جمله شهروندان ایرانی را شامل می‌شود.

بر پایه این فرمان که زیر عنوان «حفاظت از ملت در برابر ورود تروریست‌های خارجی به آمریکا» صادر شده، از ورود شهروندان کشورهای موضوع نگرانی آمریکا برای دست کم ۹۰ روز جلوگیری خواهد شد، و گرچه در این فرمان به نام این کشورها اشاره نشده، اما منابع خبری با استناد به قوانین مورد اشاره در این فرمان، شهروندان هفت کشور حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا را در شمول آن توصیف کرده‌اند.

این هفت کشور عبارتند از ایران، عراق، سوریه، یمن، لیبی، سودان و سومالی، و ممنوعیت موقت ورود به خاک آمریکا، شامل روادیدهای مهاجرت و غیرمهاجرت می‌شود، و تنها انواعی از روادید‌های سیاسی و دیپلماتیک از شمول آن مستثنی شده است.

همچنین گزارش شده شهروندانی از این کشورها که اکنون در خاک آمریکا هستند، مشکلی برای ادامه اقامت در صورت داشتن روادید معتبر ندارند، اما در صورت خروج از کشور حتی در صورتی که روادید چندبار ورود داشته باشند، در شمول منع ورود موقت قرار خواهند گرفت.

از نخستین دقایق صدور این فرمان، وضعیت دارندگان کارت اقامت دائم آمریکا که تابعیت یکی از کشورهای مشمول این فرمان را دارند، نگرانی‌ها و سردرگمی‌هایی را ایجاد کرده بود.

با این حال روز شنبه سخنگوی وزارت امنیت میهن آمریکا اعلام کرد که دارندگان گرین کارت که به تبع آن اقامت قانونی در خاک آمریکا دارند نیز در شمول محدودیت‌های اعلام شده در این فرمان اجرایی قرار دارند.

اما ساعاتی بعد یک مقام وزارت امنیت میهن به رویترز گفته است، دارندگان گرین کارت مورد به مورد بررسی خواهند شد.

هر هفت کشوری که در شمول فرمان اجرایی آقای ترامپ قرار دارند، از کشورهای با اکثریت مسلمان هستند اما او هفته گذشته به تلویزیون «ای‌بی‌سی» گفته بود که این فرمان اجرایی، «ممنوعیتی برای مسلمانان نیست و کشورهایی را در بر می‌گیرد که درگیر اقدامات تروریستی گسترده‌ای هستند...».

گزارش شده که تنها ۲۵۰ هزار شهروند ایرانی و عراقی جزو دارندگان کارت اقامت دائم آمریکا هستند و گفته شده ممنوعیت‌ها برای این هفت کشور، در مجموع ۵۰۰ هزار دارنده گرین کارت را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در عین حال این فرمان بر وضعیت دانشجویان ایرانی علاقه‌مند به تحصیل در ایالت متحده نیز تأثیر مستقیم خواهد گذاشت و همین موضوع سبب شده هفته گذشته، شماری از برندگان جایزه نوبل و چهره‌های برجسته دانشگاهی در آمریکا از این فرمان انتقاد کردند.

در نامه‌ای که در این زمینه منتشر شد، آمده است که این فرمان اجرایی به رهبری آمریکا در عرصه تحقیق و آموزش عالی لطمه می‌زند.

این نامه اضافه می‌کند، شمار زیادی از محققان کشورهایی که هدف این فرمان اجرایی هستند در مراکز تحقیقاتی آمریکا مشغول به کار هستند، و تنها از کشور ایران، در سه سال گذشته سه هزار دانشجوی ایرانی از دانشگاه‌های آمریکا در مقطع دکترا فارغ‌التحصیل شده‌اند.

در همین حال وزیران خارجه آلمان و فرانسه و آلمان روز شنبه در واکنشی مشترک، فرمان اجرایی دونالد ترامپ، مبنی بر ایجاد ممنوعیت در ورود اتباع برخی از کشورها به خاک ایالات متحده را اسباب نگرانی خواندند.

به گزارش آسوشیتدپرس، ژان‌مارک اِرو و زیگمار گابریل در جریان نشستی در پاریس گفته‌اند که با رکس تیلرسون، گزینه پیشنهادی دونالد ترامپ برای تصدی وزارت خارجه، درباره این دستور اجرایی گفت‌وگو خواهند کرد.

در این زمینه وزیر خارجه فرانسه گفته است که او و همتای آلمانی‌اش نگران مسائل مختلفی‌اند و به همین خاطر مترصد آن هستند که بلافاصله پس از تأیید آقای تیلرسون با او تماس بگیرند.

تصدی آقای تیلرسون در وزارت خارجه، همچنان در انتظار تأیید کنگره آمریکاست.

XS
SM
MD
LG