لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۷

آمریکا خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت در مورد «آزمایش موشکی» ایران شد


نیکی هالی، سفیر آمریکا در سازمان ملل
نیکی هالی، سفیر آمریکا در سازمان ملل

در پی درخواست سفیر اسرائیل در سازمان ملل برای اقدام در مورد «آزمایش موشکی» که گفته می‌شود ایران انجام داده، ایالات متحده خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت شده‌است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داده است این جلسه اضطراری قرار است روز سه‌شنبه ۱۲ بهمن، به وقت نیویورک، برگزار شود.

این نخستین بار است که هیئت نمایندگی دولت دونالد ترامپ، در شورای امینت، خواستار تشکیل یک جلسه اضطراری می‌شود.

در بیانیه صادرشده از سوی نمایندگی آمریکا در ملل متحد آمده است «در راستای آزمایش موشک کوتاه‌برد بالستیک از سوی ایران در ۲۹ ژانویه (۱۰ بهمن)، ایالات متحده خواستار جلسه فوری در شورای امنیت است».

قرار است این جلسه، در ادامه جلسه شورای امنیت در ارتباط با سوریه، برپا شود.

ساعتی پیش از انتشار خبر درخواست آمریکا برای تشکیل جلسه در شورای امنیت، سخنگوی کاخ سفید گفته بود دولت متبوعش در حال بررسی گزارش‌ها در مورد جزئیات «این آزمایش» است. شان اسپایسر افزوده بود که ایالات متحده هنوز از ماهیت دقیق این آزمایش اطلاع ندارد، اما انتظار می‌رود اطلاعات بیشتری در این مورد به دست آورد.

خبرگزاری رویترز ۱۱ بهمن به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده، گزارش داده بود که ایران در روز یک‌شنب، یک «موشک میان‌برد» آزمایش کرده که «پس از پیمودن مسافتی حدود هزار کیلومتر منفجر شده است».

محل این آزمایش منسوب به ایران، در نزدیکی سمنان عنوان شده است.

انتشار گزارش‌ها در مورد آزمایش موشکی در حالی‌ست که وزیر خارجه فرانسه، در ادامه تلاش‌های کشورهای اروپایی برای حفظ توافق اتمی، و نیز دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی، در تهران به سر می‌برد.

بنا بر قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد، «ایران از انجام اقداماتی که مربوط به موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای‌ست منع شده» و از کشورهای جهان خواسته شده «تمامی اقدامات لازم برای جلوگیری از ارسال فناوری و کمک‌های فنی مربوط به آن را در دستور کار قرار دهند».

دنی دنون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، گفته است این «آزمایش موشکی» جنگ‌افزاری با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای است و «خطر آن نه تنها متوجه اسرائیل که متوجه کل منطقه‌است».

ایران همواره تاکید کرده قصد تولید جنگ افزار هسته‌ای را ندارد و در همین راستا نیز مبنای آزمایش موشکی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را فاقد اعتبار می‌داند. در حال حاضر میان ایران و شش قدرت جهانی توافقی وجود دارد که برنامه هسته‌ای تهران را محدود کرده و تحریم‌های مربوط به آن را نیز برچیده‌است. تهران هنوز به وقایع اخیر واکنش نشان نداده‌است.

XS
SM
MD
LG