لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۰

افزایش دو برابری واردات نفت آسیا از ایران 


واردات نفت چهار کشوراصلی آسیایی خریدار نفت ایران در سومین ماه متوالی در ماه دسامبر سال جاری میلادی نسبت به همین ماه در سال قبل بیش از دو برابر افزایش یافته است. در این ارتباط، واردات نفت کره جنوبی و هند به ترتیب هفت و سه برابر افزایش نشان می دهد.
به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از آمار دولتی و کشتیرانی، چهار کشور اصلی آسیایی خریدار نفت ایران، یعنی چین، هند، کره جنوبی و ژاپن، ماه گذشته روزانه یک میلیون و ۸۹۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کردند.
واردات آسیا از ایران در ماه اکتبر حدود ۲ میلیون بشکه در روز بود که از سال ۲۰۱۰ میلادی تاکنون بیشترین رقم بوده است.
رویترز اشاره کرد که ایران از برنامه اوپک برای کاهش تولید روزانه به میزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه که در ماه ژانویه اجرایی شد، مستثنی شده است. این امر، امتیازی برای تهران محسوب می شود که نیاز به باز پس گیری سهم بازار از دست رفته اش در پی تحریم های غرب ندارد. این تحریم ها به خاطر برنامه هسته ای ایران اعمال شده بود.
بر اساس این گزارش، در طول سال گذشته میلادی که تحریم ها علیه ایران برداشته شد، این کشور در مجموع طی سال گذشته میلادی صادرات روزانه نفت به خریداران اصلی در آسیا را تا حدود ۶۰ درصد افزایش داده و به یک میلیون و ۶۳۰ هزار بشکه رسانده است.
به گفته منابع صنعتی، ایران در عوض افزایش خرید به مشتریانش تخفیف می دهد.
آمار وزارت دارایی ژاپن در روز دوشنبه ۱۱ بهمن نشان می دهد این کشور در ماه دسامبر به طور متوسط نفت ایران را بشکه ای ۴۳ دلار و ۸۷ سنت وارد کرده، که از نظر قیمت سومین نفت ارزان بعد از اکوادور و کلمبیا بوده است.
وزارت تجارت ژاپن روز سه شنبه ۱۲ بهمن آماری را منتشر کرد که نشان می دهد واردات نفت این کشور در ماه گذشته بیش از ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت و به ۲۴۶ هزار و ۲۴۳ بشکه در روز رسید.
واردات روزانه نفت چین نیز با ۳۰ درصد افزایش به ۶۸۹ هزار و ۵۳۰ بشکه رسید که نشان می دهد چین پس از سه ماه گذشته، دوباره جایگاه نخست خریداران نفت ایران را از هند پس گرفته است.
همچنین واردات نفت هند به ۵۴۶ هزار و ۶۰۰ بشکه افزایش یافت در حالی که واردات نفت کره جنوبی با رشدی چشمگیر به ۴۱۰ هزار و ۳۸۷ بشکه رسید.
رویترز به نقل از یک منبع آگاه به برنامه حمل نفتکش ها نوشت از آنجا که اندونزی نخستین محموله نفتی اش از ایران را پس از رفع تحریم ها وارد کرده است صادرات نفت ایران در ماه فوریه نسبت به ژانویه افزایش خواهد یافت.
به نوشته رویترز، تخمین زده می شود صادرات روزانه کل نفت ایران در ماه ژانویه به دو میلیون و ۱۶۰ هزار بشکه برسد که کمترین میزان از ماه جولای تاکنون است.
بر اساس این گزارش، صادرات ایران در ماه فوریه احتمالا بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود.

XS
SM
MD
LG