لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۳

امارات متحده عربی از دستور ترامپ برای منع موقت ورود اتباع هفت کشور به آمریکا دفاع کرد


شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان (راست) همراه با سرگئی لاوروفف وزیر امور خارجه روسیه.
شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان (راست) همراه با سرگئی لاوروفف وزیر امور خارجه روسیه.

وزیر خارجه امارات متحده عربی روز چهارشنبه ۱۳ بهمن گفت فرمان دونالد ترامپ برای ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور مسلمان موضوعی مربوط به سیاست داخلی آمریکاست و پیروان دین خاصی را هدف نگرفته است.

خبرگزاری رویترز یادآوی می‌کند فرمان دونالد ترامپ که براساس آن پذیرش پناهجو و ورود مسافران از هفت کشور مسلمان ایران، عراق، سوریه، یمن، لیبی، سودان و سومالی به مدت ۹۰ روز ممنوع شده، در سراسر آمریکا و خارج از آن کشور اعتراضات گسترده‌ای را برانگیخته است.

اما شیخ عبدالله بن زاید وزیر خارجه امارات متحده عربی گفت اکثر مسلمانان و کشورهای اسلامی مشمول این ممنوعیت نمی‌شوند و هفت کشوری که نام آنها در این فرمان قید شده با «چالش‌هایی» روبرو هستند که باید آن را حل کنند.

او در یک نشست خبری مشترک با سرگی لاورف همتای روس خود در ابوظبی گفت: «این تصمیم دولت آمریکا در چارچوب اختیارات یک کشور مستقل است. برخی سعی می‌کنند آن را تصمیمی علیه یک دین مشخص جلوه دهند. ولی این نادرست است کمااینکه خود دولت آمریکا نیز اعلام کرده هدف این اقدام یک دین مشخص نیست».

وزیر خارجه امارات از تصمیم دیگر دولت دونالد ترامپ برای ایجاد مناطق امن در خاک سوریه محتاطانه استقبال کرد.

او گفت: «اگر هدف از ایجاد این مناطق کمک‌های بشردوستانه و موقتی زیر نظر نهادهای بین‌المللی است به نظرم می‌توانیم در آن مشارکت کنیم. ولی تا زمانی که دولت آمریکا جزییات این طرح را مشخص نکرده برای موضع‌گیری نهایی زود است».

خبرگزاری آسوشیتدپرس در همین رابطه می‌نویسد دولت امارات متحده عربی اولین کشوری است که از این فرمان دونالد ترامپ دفاع می‌کند. وزیر خارجه این کشور گفت این اقدام می‌تواند عملکرد دولت آمریکا در زمینه کنترل مسافران را تقویت کند و هدف آن هیچ دین مشخصی نیست.

شیخ عبدالله بن زاید افزود به تضمین‌های مقامات دولت آمریکا اعتماد دارد که می‌گویند مبنای اعمال این محدودیت دین افراد نیست و اکثریت مسلمانان مشمول این ممنوعیت نشده‌اند.

او در بخش دیگری از کنفرانس خبری روز چهارشنبه خود گفت: «برخی از کشورهایی که در این فهرست قرار دارند با مشکلات اساسی روبرو هستند. آنها قبل از حل این موضوع با دولت آمریکا باید تلاش کنند مشکلات و وضعیت خود را حل و فصل کنند».

امارات متحده عربی یکی از نزدیکترین متحدان عرب آمریکا، صادرکننده بزرگ نفت و یکی از کشورهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکاست که در سوریه علیه گروه موسوم به «خلافت اسلامی» می‌جنگد.

یکی از مراکز مهم آمریکا در مبارزه با تبلیغات آنلاین گروه‌های تروریستی در این کشور قرار دارد و در عین حال مهمترین بازار صادرات آمریکایی در جهان عرب است.

XS
SM
MD
LG