لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۰

دادگاه استیناف فدرال به درخواست تجدیدنظر دولت درباره فرمان ترامپ رسیدگی می‌کند


یک دادگاه استیناف فدرال آمریکا قرار است روز سه شنبه ۱۹ بهمن ماه به درخواست تجدید نظر دولت این کشور در خصوص فرمان دونالد ترامپ درباره منع سفر موقت شهروندان هفت کشوراز جمله ایران رسیدگی کند.

به گزارش رویترز، شعبه نهم دادگاه استیناف در سن‌فرانسیسکو روز دوشنبه از ایالت‌های واشینگتن و مینه‌سوتا و همچنین وزارت دادگستری خواسته است تا استدلال‌های خود درباره توقف یا ابقا فرمان منع سفر را بیان کنند.

طبق این گزارش شعبه نهم دادگاه استیناف روز سه شنبه به استدلال‌های شفاهی دو طرف رسیدگی خواهد کرد.

شبکه «سی بی‌اس» می گوید، قرار است دو طرف به مدت ۳۰ دقیقه استدلال‌های خود را مطرح کنند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا جمعه هفتم بهمن طی یک فرمان اجرایی سفر شهروندان هفت کشور را به آمریکا برای سه ماه معلق کرد.

همچنین برنامه پذیرش پناهندگان تا ۱۲۰ روز معلق شده، و پناهندگان سوریه نیز «به صورت نامحدود» از ورود به خاک آمریکا منع شده‌اند.

آقای ترامپ می‌گوید که این تصمیم را در راستای حفاظت از مردم آمریکا و امنیت ملی اتخاذ کرده است.

این هفت کشور متشکل از ایران، عراق، سوریه، لیبی، یمن، سودان،و سومالی هستند.

اما یک دادگاه فدرال در سیاتل جمعه در رسیدگی به شکایت ایالت‌های واشینگتن و مینه سوتاحکم تعلیق موقت فرمان دونالد ترامپ را صادر کرد.

شعبه نهم دادگاه استیناف روز یکشنبه با درخواست تجدید نظر وزارت دادگستری برای ابقای فرمان اجرایی دونالد ترامپ موافقت نکرد.

به گزارش رویترز، وزارت دادگستری روز دوشنبه در شکایتی به دادگاه استیناف تاکید کرده است که حکم قاضی جیمز رابرت در روز جمعه بسیار کلی است و می بایست فقط شامل کسانی شود که اجازه ورود اخذ کرده اند یا کسانی که به طور موقت در خارج به سر می برند شود.

با این حال، وزارت دادگستری آمریکا تاکید کرده است که صدور فرمان اجرایی بخشی از اختیارات قانونی رییس جمهوری است.

گزارش رسانه‌های آمریکا حاکی است که احتمال دارد این پرونده در نهایت به دیوان عالی این کشور کشیده شود.

در همین زمینه، ۹۷ شرکت آمریکایی که نام غول‌هایی چون اپل، فیس‌بوک، گوگل، مایکروسافت و توئیتر در آنها به چشم می‌خورد اواخر روز یکشنبه ۱۸ بهمن دادخواست مختصری علیه فرمان اجرایی آقای ترامپ ثبت کردند.

بر اساس نسخه‌ای که رسانه‌های آمریکایی روز دوشنبه از این دادخواست منتشر کردند، این ۹۷ شرکت که بیشتر آنها در حوزه فناوری فعال بوده و عمدتاً متکی به نیروی کار خارجی هستند، گفته‌اند که فرمان اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا «ضربه شدیدی به تجارت، ابداع و رشد تجاری آمریکا می‌زند».

این در حالی است که رییس جمهوری آمریکا طی روزهای اخیر ضمن دفاع از فرمان اجرایی‌اش، به قاضی سیاتل که موقتاً ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور را متوقف کرده بود حمله کرد.

دونالد در توئیتی نوشته بود: «از وزارت امنیت داخلی خواسته‌ام تا افرادی را که وارد کشور می‌شوند به دقت چک کند. دادگاه‌ها کار را بسیار سخت می‌کنند».

وی با این حال تصریح کرده است که حکم دادگاه فدرال «لغو خواهد شد».

XS
SM
MD
LG