لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۵

درخواست برای آزادی موسوی، رهنورد و کروبی در «نامه‌ای سرگشاده به سران سه قوه»


هزاران تن، از جمله شماری از فعالان سیاسی، اجتماعی و مدنی در ایران همزمان با فرا رسیدن ششمین سالگرد حصر خانگی میر حسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به سران سه قوه، نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان، خواستار پایان زندان خانگی آنان شدند.

آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد از ۲۹ بهمن سال ۸۹ تاکنون در حصر خانگی به سر می‌برند.

بر اساس گزارش سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، و نیز برخی از شبکه‌های اجتماعی، در بخشی از این نامه آمده است که «مطالبات و اعتراض‌های فروخورده‌ای وجود دارد که نادیده گرفتن آنها بر خلاف تدبیر و آینده‌نگری و مصالح کشور است».

در این نامه هشدار داده است که «عواقب حل نشدن این مسئله و امتداد تقابل و بی‌توجهی به مطالبات مردم در این زمینه‌ها، منجر به عمیق‌تر شدن شکاف‌ها و رفتن به سمت دو قطبی شدن کشور و آسیب‌پذیری در مقابل هجمه‌ها خواهد بود.»

تهیه‌کنندگان این نامه سرگشاده که به گفته برخی از شبکه های اجتماعی تعداد امضای آن به نزدیک ۲۰ هزار تن رسیده، افزوده اند که نتیجه این وضعیت، «سرخوردگی جوانان و از دست رفتن سرمایه انسانی و امید و نشاط را به همراه خواهد داشت.»

در این نامه همچنین با اشاره به شش سال حصر خانگی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی آمده است که «همچنان شاهدیم که به ‌رغم آگاهی و تأکید بسیاری از مسئولان و فعالان سیاسی و دلسوزان کشور با دیدگاه‌های مختلف، درباره لزوم حل این مسئله ملی، عملاً هیچ تغییری در وضعیت نگران‌کننده» آنان رخ نداده است.

امضاکنندگان این نامه با توصیف وقایع سال ۸۸ به عنوان «استخوانی در گلوی نظام سیاسی و جامعه» افزوده‌اند که «برای رسیدن به آرامش در کشور بر این باوریم که حل مدبرانه این وضعیت به طور قطع تاثیر به‌سزایی در همدلی و رفع کدورت‌ها و پاک کردن سینه‌ها از کینه و نفاق خواهد داشت.»

بر اساس گزارش‌ها، از جمله فعالان امضاکننده این نامه، مصطفی تاج‌زاده، محسن صفایی فراهانی، آذر منصوری، علیرضا بهشتی حسینی، محسن آرمین، فیض‌الله عرب‌سرخی، تقی رحمانی، لطف‌الله میثمی، طاهره طالقانی، محمد توسلی، ابوالفضل بازرگان، هاشم صباغیان، اعظم طالقانی، احمد منتظری و رضا علیجانی هستند.

همچنین خانواده‌های برخی از کشته‌شدگان در اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ از جمله خانواده‌های سهراب اعرابی، ستار بهشتی، سعید زینعلی و اشکان سهرابی این نامه سرگشاده را امضا کرده‌اند.

گزارش‌ها همچنین حاکی‌است که این نامه به امضای گروهی از زندانیان سیاسی سال‌های اخیر مانند نرگس محمدی، ریحانه طباطبایی، کیوان صمیمی، عیسی سحرخیز، مسعود باستانی، بهمن احمدی امویی، ژیلا بنی یعقوب، سعید مدنی، عبدالله مومنی و مهدیه گلرو نیز رسیده است.

پیش از این، حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی، گفته بود که علی مطهری، نایب رئیس مجلس، توانسته است «مسئولان» جمهوری اسلامی را به دیدار با رهبران معترضان به نتایج انتخابات سال ۸۸، «راضی» کند، اما هنوز زمانی برای این دیدار تعیین نشده است.

آقای کروبی در گفت‌وگو با روزنامه الکترونیکی «امید ایرانیان» که روز ۲۱ بهمن، منتشر شد، افزوده بود که علی مطهری در پیگیری موضوع حصر «به موفقیت‌هایی» دست پیدا کرده‌ است.

او اشاره بیشتری به تماس‌های آقای مطهری با «مسئولان» نظام جمهوری اسلامی و جلب رضایت آنان برای دیدار با آقایان موسوی و کروبی نکرد.

آقای مطهری پیشتر از گفت‌وگوی خود با رهبر جمهوری اسلامی و درخواست رفع حصر و یا محاکمه رهبران معترضان به نتایج انتخابات سال ۸۸ سخن گفته و خبر داده بود که آیت‌الله خامنه‌ای با این درخواست مخالفت کرده است.

پیش از آن، برخی از خبرگزاری‌ها روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن، به نقل از علی مطهری خبر داده بودند که او ملاقاتی با رهبران معترضان به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ داشته تا از برنامه‌هایشان پس از آزادی مطلع شود.

با این حال، نایب رئیس مجلس یک روز بعد اعلام کرد که هیچ دیداری با میرحسین موسوی و مهدی کروبی نداشته و «تنها به دنبال مجوز این دیدار بوده است». گرچه قبلاً با «واسطه» مواضع آنها را دریافت کرده که «بر حمایت از نظام و دولت و وحدت ملی تأکید داشته‌اند».

حسین کروبی در این مصاحبه گفت: «هیچ تماس و ارتباط تازه‌ای از طرف کسی ندیده‌ایم که بخواهیم پیش‌بینی کنیم و یا به مردم خبر خوش یا تازه‌ای بدهیم.»

او اعلام کرد که خانواده آقای کروبی ارتباطی با علی مطهری ندارند و تنها سال گذشته به همراه مادرش برای تشکر از آقای مطهری به منزل او رفته‌اند.

فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد و همچنین فرزندان مهدی کروبی پیش از این، از «بی‌توجهی» دولت حسن روحانی به رفع حصر رهبران معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ انتقاد کرده‌اند.

پیش از سخنان فرزند مهدی کروبی، محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید در مجلس، روز پنجم بهمن، گفته بود که پیگیری‌هایی درباره رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی، و ممنوعیت تصویری و محدودیت‌های محمد خاتمی انجام شده و او «خوش‌بین» است که «اتفاق خوبی بیفتد».

XS
SM
MD
LG