لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۲

اختلاف مرکز آمار و بانک مرکزی در نرخ تورم بهمن‌ماه


در حالی که مرکز آمار ایران از کاهش یک دهم درصدی نرخ تورم در بهمن‌ماه گذشته در مقایسه با دی‌ماه خبر داد، بانک مرکزی اعلام کرد که این شاخص یک و یک دهم درصد افزایش یافته است.

بانک مرکزی ایران روز پنج‌شنبه، ۵ اسفند، اعلام کرد که نرخ تورم در بهمن‌ماه به هشت و هفت دهم درصد رسیده که نسبت به ماه پیش از آن یک و یک دهم درصد افزایش را نشان می‌دهد.

با این حال مرکز آمار ایران در گزارشی اعلام کرد که نرخ تورم در بهمن‌ماه به شش و هشت دهم درصد رسیده که نسبت به ماه گذشته یک دهم درصد کاهش یافته است.

اختلاف زیاد آمار در میان دو مرکز آماری ایران درباره نرخ تورم در ماه گذشته نیز سابقه داشته است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم در دی‌ماه گذشته نسبت به ماه پیش از آن سه دهم درصد کاهش یافته و به شش و نه دهم درصد رسیده بود.

با این حال بانک مرکزی اعلام کرده بود که تورم در دی‌ماه هشت و شش دهم درصد بوده و نسبت به آذرماه و آبان‌ماه تغییری نداشته است.

ثابت ماندن روند تغییرات نرخ تورم متوسط در گزارش بانک مرکزی با افزایش نرخ تورم نقطه به نقطه همزمان شده است که این همزمانی نگرانی از آینده روند تغییرات شاخص تورم را دوچندان می‌کند.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، نرخ تورم نقطه به نقطه در بهمن ماه به ۱۰ و شش دهم درصد رسیده که نسبت به دی‌ماه یک درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش این بانک، نرخ تورم نقطه به نقطه در دی‌ماه نیز به نه و شش دهم درصد رسیده بود که در مقایسه با رقم نرخ تورم نقطه به نقطه آذرماه، چهار دهم درصد افزایش داشت.

علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد، چندی پیش تاکید کرده بود که تورم به هسته سخت خود رسیده است و از این پس کاهش نرخ تورم دشوارتر از قبل خواهد بود.

صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود پیش‌بینی کرده‌ است که نرخ تورم متوسط در پایان امسال ۹ درصد خواهد شد که اگرچه نرخ تورمی تک‌رقمی است، اما با کمترین فاصله از نرخ تورم دو رقمی ایستاده است.

کاهش روند نرخ تورم به معنای ارزان شدن قیمت کالاها و خدمات مصرفی نیست، بلکه به معنای کند شدن شتاب افزایش سطح عمومی قیمت‌هاست.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، پیش از این گزارش‌ها درباره کاهش تورم در ایران را «بسیار امیدبخش» توصیف کرده و کاهش تورم را نشانه «مسیر درست» کشور دانسته بود.

اما برخی از نمایندگان مجلس با انتقاد از عملکرد دولت حسن روحانی می‌گویند این آمارها تنها روی کاغذ است و بیانگر وضعیت واقعی در زندگی مردم نیست.

شماری از منتقدان دولت نیز یکی از عوامل کاهش نرخ تورم را ناشی از تعمیق رکود و کاهش قدرت خرید مردم می‌دانند.

XS
SM
MD
LG