لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۴

اقدام وزارت امنیت آمریکا در پی تهدید‌های مکرر علیه مراکز یهودیان


جان کلی
جان کلی

در پی افزایش تهدید به بمب گذاری در مراکز یهودیان آمریکا، وزارت امنیت داخلی این کشور پیشنهاد افزایش کمک به جوامع یهودی را مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری ها، جان کلی وزیر امنیت داخلی روز چهارشنبه، ۱۱ اسفند، با صدور بیانیه ای اعلام کرد، نظر به افزایش تهدیدها، او از مسئولان وزارت خود خواسته است کمک‌های امنیتی لازم را در پنجاه ایالت به موسسه های یهودیان و مراکز آنها ارائه کنند.

جان کلی گزارش داد که بلندپایگان این وزارتخانه روز چهارشنبه با نمایندگان جوامع یهودی که تهدید علیه آنها صورت گرفته، گفت‌وگو کردند.

وزارت امنیت داخلی آمریکا متعهد شده به مراکز یهودیان در همه ایالات، مشورت، رهنمود و آموزش های لازم را برای تقویت تدابیر امنیتی ارائه کند.

جان کلی تهدید تلفنی به بمب گذاری در مراکز یهودیان را «تجربه ای وحشتناک» در زندگی یهودیان آمریکا نامیده و نوشت: «حق نیایش ادیان برای زندگی در آمریکا یک ضرورت است.»

به گزارش رسانه های آمریکا، هیچ یک از تهدیدها به بمب‌گذاری تاکنون عملی نشده اما حملات صورت گرفته به آرامگاهها و هتک حرمت از سنگ قبرها، احساسات یهودیان را جریحه دار و نسبت به وضعیت خود نگران کرده است.

پس از هتک حرمت قبرهای آرامگاه یهودیان هفته گذشته در سنت لوئیس، بامداد یک‌شنبه این هفته نیز سنگ صدها قبر در آرامگاه یهودیان فیلادلفیا توسط عواملی ناشناس شکسته شد.

مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا شخصا از آرامگاه یهودیان در سنت لوئیس دیدار و با مشارکت در تمیز کردن قبرها، هتک حرمت صورت گرفته را نکوهش کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز در سخنرانی روز سه‌شنبه، دهم اسفند، در کنگره تهدید علیه مراکز یهودیان را محکوم کرد و خواهان «نکوهش کارهای زشت به هر شکل آن» شد.

آقای ترامپ گفت: «هدف قرار دادن مراکز یهودیان و اوباشگری صورت گرفته در آرامگاه‌های یهودیان، و تیراندازی هفته گذشته در کانزاس سیتی (که در آن یک مهاجر هندی کشته شد)، یادآوری می کند که اگر ملت ما بر سر سیاست دچار اختلاف باشد، در محکوم کردن نفرت و اقدامات اهریمنی متحد است.»

سازمان موسوم به «لیگ ضد افترا» در آمریکا گزارش داده است که یهودستیزی از زمان انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا «به طرز بی‌سابقه‌ای» در این کشور افزایش یافته است.

در همین حال، به گزارش رسانه های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این کشور روز چهارشنبه از سخنرانی دونالد ترامپ در کنگره و اظهارات پیشین رئیس جمهوری آمریکا در محکومیت حمله به آرامگاه‌های یهودیان و تهدید علیه موسسات و مدارس یهودیان «قدردانی» کرد.

آقای نتانیاهو در سخنان چهارشنبه خود سایر رهبران جهان، و به‌ویژه در اروپا را فراخواند نمونه‌های پدیده یهودستیزی را که «دوباره سر درآورده است» محکوم کنند.

نهادهای یهودیان اروپا می گویند، تهدیدهای ناشی از ستیز با یهودیان در دوره اخیر در فرانسه افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG