لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۶

حکومت سوریه و مخالفان «بر سر یک دستور کار روشن به توافق رسیدند»


استفان دی میستورا (نفر وسط) نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه.
استفان دی میستورا (نفر وسط) نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه روز جمعه ۱۳ اسفند در پایان مذاکرات سوریه در ژنو گفت که حکومت دمشق و مخالفان آن بر سر یک «دستور کار روشن» برای دستیابی به صلح در این کشور به توافق رسیدند.

استفان دی میستورا به خبرنگاران در ژنو گفت برنامه این است که طرفین مذاکره اواخر ماه مارس در دور جدید مذاکرات حاضر شوند که مسئله مبارزه با تروریسم از جمله موارد در دستور کار است. دولت دمشق خواستار بحث درباره این موضوع شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نماینده سازمان ملل در امور سوریه اظهار داشت: «قطار در ایستگاه آماده رفتن است، موتور آن در حال گرم شدن است. همه چیز مهیاست، فقط باید به آن سرعت بخشید».

وی افزود: «به نظرم یک دستور کار روشن اکنون پیش روی ماست».

نماینده سازمان ملل اظهار داشت شورای امنیت یک «جدول زمانی» تعیین کرده که بر اساس آن، قانون اساسی جدید سوریه باید ظرف ۱۲ ماه نوشته شود، و انتخابات آزاد و عادلانه تحت نظارت سازمان ملل نیز ظرف ۱۸ ماه برگزار شود.

هدف از مذاکرات ژنو که نخستین دور آن از آوریل پارسال است، پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه است که مارس سال ۲۰۱۱ با اعتراض‌ها علیه بشار اسد، رییس‌جمهوری این کشور، آغاز شد. ۱۵ مارس هفتمین سالگرد آغاز این درگیری‌هاست.

بر اساس گزارش سازمان ملل، از آن زمان تاکنون بیش از ۳۱۰ هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر نیز آواره شده‌اند.

این گزارش حاکی است، تمرکز این دور از گفت‌وگوها به مانند مذاکرات پیشین، بیشتر بر دستور کار میان طرفین بود.

بر اساس قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل، طرفین باید چارچوبی شامل «سه سبد» یا سه حوزه بحث را دنبال کنند: اداره کشور، قانون اساسی و انتخابات.

اما دمشق فشار وارد آورد که بحث مبارزه با تروریسم به دستور کار مذاکرات اضافه شود که این مسئله خشم مخالفان را برانگیخت و دولت سوریه را متهم به «کارشکنی» در روند گفت‌وگوها کردند، با این هدف که روند گذار سیاسی را سد کند.

کمیته عالی مذاکرات که گروه اصلی مخالفان را نمایندگی می‌کند، گفته است که مذاکرات اخیر ژنو نسبت به گذشته «بسیار مثبت» بوده است.

نصر الحریری، رییس این کمیته، گفته است: «ما این دور از مذاکرات را بدون نتیجه به پایان رساندیم...ولی می‌توانم بگویم که این دور بسیار مثبت بوده است».

وی افزود: «برای نخستین بار، مسائل مربوط به آینده سوریه و گذار سیاسی را عمیقا مورد بحث قرار دادیم».

XS
SM
MD
LG