لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۹

شورشیان سوریه می‌گویند دور سوم مذاکرات آستانه را تحریم می‌کنند


تصویری از دور نخست مذاکرات در ژانویه
تصویری از دور نخست مذاکرات در ژانویه

گروه اصلی شورشیان سوری طرف مذاکره می‌گوید در تازه‌ترین دور از نشست آستانه، که از روز سه‌شنبه ۲۴ اسفند آغاز می‌شود، شرکت نخواهد کرد. شورشیان، دولت سوریه، ایران و روسیه را به بی‌میلی به رعایت آتش‌بس، متهم کرده‌اند.

اسامه ابو زید، یکی از سخنگویان گروه‌های شورشی، گفته است «در حال حاضر تصمیم [ما] بر این است که به مذاکرات [در قزاقستان] نرویم؛ چراکه روسیه به جنایت‌های خودش در سوریه و علیه غیرنظامیان آن کشور و حمایتش از جنایت‌های رژیم [بشار اسد] در سوریه ادامه می‌دهد».

در ۲۱ اسفند ماه گروه‌های شورشی حاضر در مذاکرات آستانه، گفته بودند دیدارهای پیش‌رو، باید منوط به حفظ و رعایت آتش‌بس از طرف حکومت بشار اسد و متحدان آن شود. تازه‌ترین دور آتش‌بس سوریه، قرار است تا پایان سال خورشیدی ادامه پیدا کند.

با وجود این اظهارات، که به عنوان بی‌میلی شورشیان به شرکت در مذاکرات ۲۴ و ۲۵ اسفند ماه تلقی شد، وزارت خارجه کشور میزبان، قزاقستان، رسما اعلام کرد اجلاس در تاریخ‌های تعیین‌شده برگزار خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه قزاقستان گفته بود «هیچ درخواست رسمی در این مورد دریافت نشده» و در نتیجه «ما همچنان در حال آماده‌سازی [مذاکرات] در تاریخ اعلام‌شده هستیم».

روز گذشته نیز دولت ایران اعلام کرد هیئت این کشور راهی آستانه شده‌است. ایران در کنار روسیه، حامیان بشار اسد و ترکیه، حامی مخالفان اسد، از برگزارکنندگان «مذاکرات صلح آستانه» هستند.

شورشیان می‌گویند نیروهای بشار اسد و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران، به بمباران و حملات به مواضع مخالفان در اطراف دمشق، حمص، درعا و ادلب ادامه داده‌اند.

یکی از سخنگویان «شورای عالی مذاکرات»، گروه اصلی دربرگیرنده شورشیان طرف گفت‌وگو در مورد سوریه، گفته مسکو تمایلی به فشار آوردن بر دولت اسد و حامیان آن ندارد و همین نیز دلیل آن‌ها برای تحریم مذاکرات است.

سالم مسلط به تلویزیون «حدث» گفته‌است «اگر روسیه بخواهد که مذاکرات آستانه موفقیت‌آمیز باشد، (به‌عنوان) ضامن (آتش‌بس) باید گام‌هایی بردارد».

با وجود این، خبرگزاری دولتی روسیه، اسپوتنیک، بامداد سه‌شنبه گزارش داده‌است که «دور سوم مذاکرات، در پی دیدار مقام‌های روسیه و سازمان ملل آغاز شده‌است».

اسپوتنیک می‌گوید شورشیات سوری «به‌طور مشخص از جبهه جنوب، دیرتر، در روز سه‌شنبه به مذاکرات می‌پیوندند».

آنچه با عنوان «جبهه جنوب» شناخته می‌شود ائتلافی متشکل از دست‌کم ۵۰ گروه شورشی‌ست که کنترل بخش‌های عمده‌ای از درعا را برعهده دارند. فرمانده این ائتلاف در سال ۲۰۱۴ گفته بود «جبهه جنوب» در برگیرنده گروه‌های «سکولار» و «مذهبی میانه‌رو» است. سازمان فرادولتی «مرکز کارتر» پیش از این، «جبهه جنوب» را ائتلافی نه‌چندان مستحکم از گروه‌های مختلف، بدون یک هسته مرکزی‌ فرماندهی توصیف کرده بود.

۲۵ اسفند ماه جنگ داخلی سوریه وارد هفتمین سال پیاپی می‌شود.

XS
SM
MD
LG