لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۲

نوبخت: یک تیم سیاسی ویژه‌ای در صداوسیما برای تخریب‌ دولت برنامه‌ می سازند


محمد باقر نوبخت
محمد باقر نوبخت

سخنگوی دولت یازدهم ابراز تردید صدا و سیما علیه آمارهای اقتصادی نهادهای رسمی، از طریق مصاحبه با تعدادی از مردم و بدون ارائه عدد و رقم را «سخیف» خواند و گفت که یک «تیم سیاسی ویژه» در این نهاد برای «تخریب» دولت«برنامه‌های حساب شده»تهیه می کنند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمد باقر نوبخت،روز سه شنبه،۲۴ اسفند،در نشست مطبوعاتی برخی برنامه‌های صدا و سیما درباره زیر سئوال بردن آمارهای اقتصادی دولت را «سخیف» خواند.

همچنین به گزارش خبرگزاری ایسنا،آقای نوبخت تاکید کرد که «مصاحبه با چهار نفر در خیابان» درباره تاثیر اقدامات اقتصادی دولت بر وضعیت زندگی آنها «و نتیجه گیری از آن جواب کارشناسی نیست».

وی اضافه کرد:« شما یک نفر را در لاله زار نو پیدا کنید و بپرسید آیا پول در سفره شما اثر کرده است؟ ممکن است برخی از منتقدان این حرف‌ها را در شبکه مجازی برای القای شبهه بزنند اما زیبنده رسانه ملی نیست».

آقای نوبخت تاکید کرد که« تیمی سیاسی» در صداو سیما «برخی از برنامه‌ها را حساب شده تهیه» و دولت را« تخریب» می کند.

آقای نوبخت درمرداد ماه نیز ضمن انتقاد از برنامه‌های صدا و سیما،این رسانه را متهم کرده بود که می خواهد دولت یازدهم را «بی آبرو» کند.

روز سه شنبه همچنین محمود واعظی،وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفت که« گروه محدودی» در صدا و سیما«که نفوذ زیادی دارند» می‌خواهند این نهاد را«به عنوان یک حزب و جناح اداره کنند».

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، و اعضای دولت، بارها از عملکرد صدا و سیما در قبال دولت انتقاد کرده‌اند و برنامه‌های این رسانه‌ را جانبدارانه و در خدمت برخی گروه‌های سیاسی دانسته‌اند.

رییس جمهوری ایران دو سال پیش گفته بود:«رسانه ملی حاضر نیست خدمات دولت را برای مردم تبیین کند و دولت از لحاظ تبلیغاتی دست تنهاست».

حسن روحانی در ایام انتخابات ریاست جمهوری، حتی صدا و سیما را «رسانه میلی» خطاب کرده بود.

وی پس از ریاست جمهوری نیز از عملکرد صدا و سیما گله کرده و گفته که این رسانه «خدمات دولت» را آنچنانکه باید پوشش نمی‌دهد اما در مورد انتقاد از صددرصد ظرفیت خود استفاده می‌کند.

حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت،نیز روز ۲۴ آذر به شدت از عملکرد رادیو و تلویزیون ایران انتقاد کرده و گفته بود که رویه این رسانه، تخریب دولت حسن روحانی است.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود از منتقدان خواست که در مقابل آمارهای رسمی اقتصادی حرفهای«کلی و کیلویی»نزنند و سخنان علمی و کارشناسی همراه با عدد و رقم بیان کنند.

وی تاکید کرد که منتقدین بر روی آمارهای دولت«یک نه می گذارند بعد هم گزارش تهیه می کنند و از چهار نفر می پرسند که آیا این آمار را در زندگی خود حس می کنید یا نه و آنها هم جواب منفی می دهند و نتیجه گرفته می شود که آمارها درست نیست».

سخنان آقای نوبخت پس از ابراز تردید رهبر جمهوری اسلامی درباره آمارهای مربوط به بهبود وضعیت اقتصادی کشور و حمله شدید نزدیکان او به عملکرد اقتصادی دولت در روزهای گذشته بیان شده است.

روز پنج‌شنبه، ۱۹ اسفندماه، آیت الله خامنه‌ای در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری ضمن ابراز تردید درباره درست بودن آمارهای دولت درباره بهبود وضعیت اقتصاد مردم گفته بود که «اینها در زندگی و معیشت مردم در کوتاه‌مدت و میان‌مدت اثر نمی‌گذارد».

دو روز پیش از آن نیز احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان و دبیر شورای نگهبان، در نشست این مجلس از حسن روحانی خواسته بود که از اقدامات دولت برای عملی شدن «اقتصاد مقاومتی» گزارش دهد و «اگر به اقتصاد مقاومتی عمل نکرده، حتی المقدور از مردم عذرخواهی کند».

یک روز بعد حسن روحانی در واکنش به این سخنان، پرسش درباره این که دولت در «اقتصاد مقاومتی» موفق بوده‌ را «سوالی نامربوط» و «بدترین سوال» خوانده بود.

روز ۲۰ اسفند نیز اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران در نامه‌ای به احمد جنتی ضمن رد انتقادها از عملکرد دولت درباره «اقتصاد مقاومتی» اظهار کرد که کسانی که خود باید «پاسخگوی» اقدامات‌شان در این باره باشند «دولت را استیضاح می‌کنند».

وی خبر داد که خواستار حضور در نشست مجلس خبرگان رهبری برای ارائه گزارش درباره اقدامات دولت بوده، اما به او این فرصت داده نشده است.

مقامات دولت حسن روحانی با استناد به مواردی چون رشد اقتصادی هفت درصدی و یک‌رقمی شدن تورم از بهتر شدن شرایط اقتصادی مردم در مقایسه با دوره آغازین این دولت خبر می‌دهند.

صندوق بین المللی پول نیز اعلام کرده که تولید ناخالص داخلی ایران رشدی بالای هفت درصد داشته و از رکود خارج شده است.

با این حال برخی از تحلیلگران و رسانه‌ها اعلام می کنند که رشد اقتصادی هنوز تاثیر محسوسی در وضعیت زندگی مردم ایران و اشتغال نداشته است.

در همین حال فریدون خاوند، تحلیلگر اقتصادی،روز سه شنبه ۲۴ اسفند در مطلبی در رادیو فردا نوشت که یکی از مهم‌ترین دلایل وخامت بیشتر بازار کار به رغم افزایش نرخ رشد، نفتی بودن رشد است و در واقع به راه افتادن صنعت نفت و افزایش تولید و صادرات این کالا به خودی خود اشتغال زا نیست.

XS
SM
MD
LG