لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۱

افزایش مرگ غیرنظامیان باعث توقف عملیات موصل شد


یک سخنگوی نیروهای امنیتی عراق خبر داد که در پی افزایش مرگ غیرنظامیان در عملیات موصل، نیروهای دولتی عراق روز شنبه ۵ فروردین عملیات بازپس‌گیری موصل از گروه داعش را متوقف کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این سخنگوی پلیس فدرال عراق که نامش ذکر نشده در این باره گفت که «آمار بالای اخیر مرگ غیرنظامیان در مرکز قدیم [موصل] ما را مجبور کرد تا عملیات‌ها را متوقف کرده و طرح‌های خود را بازنگری کنیم.»

وی افزود: «وقت آن رسیده که طرح‌های تهاجمی جدیدی را مد نظر قرار بدهیم. فعلاً هیچ‌یک از عملیات‌های رزمی ادامه پیدا نمی‌کند.»

یک بیانیه تازه ارتش عراق که در روزنامه دولتی الصباح منتشر شده می‌گوید که عملیات‌های آینده در موصل قرار است توسط نیروی زمینی و افرادی که آموزش زیادی برای نبرد شهری دیده‌اند انجام شود.

سخنان این سخنگوی نیروهای امنیتی عراق در مورد افزایش مرگ غیرنظامیان، به بمباران‌های هوایی ارتش عراق و نیروهای ائتلاف بین‌المللی اشاره دارد که در روزهای اخیر در محله «جدیده» موصل و دیگر نقاط غرب این شهر انجام شده است.

آمار کشته‌شدگان غیرنظامی هفته اخیر بر اثر این بمباران‌ها از سوی مقامات محلی از «ده‌ها نفر» تا «۵۰۰ نفر» ذکر شده و هم‌چنین گزارش می‌شود که اجساد زیادی هم‌چنان زیر آوار مانده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ائتلاف به رهبری آمریکا که در عملیات بازپس‌گیری موصل از گروه حکومت اسلامی (داعش) به دولت عراق کمک می‌کند روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای گفت که محلی را در غرب موصل بمباران کرده است.

در این بیانیه آمده است: «بازنگری اولیه اطلاعات نشان می‌دهد که نیروهای ائتلاف در روز ۱۷ مارس، به درخواست نیروهای امنیتی عراق، افراد مسلح و تجهیزات را در محلی که گفته می‌شود تلفات غیرنظامی داشته در غرب موصل هدف قرار داده‌اند.»

موصل دومین شهر بزرگ عراق است و هم‌اینک بخش شرقی آن واقع در شرق دجله به طور کامل در کنترل دولت عراق قرار دارد و نیروهای دولتی عراق با پیشروی از سوی جنوب غرب شهر قصد دارند بقیه این شهر را نیز از کنترل گروه داعش خارج کنند.

افراد داعش که در حال حاضر در غرب دجله و در مرکز قدیم موصل سنگر گرفته‌اند تقریباً از همه‌سو در محاصره هستند اما تراکم بالای جمعیت در محلاتی که داعش در آنها مستقر شده کار پیشروی برای بازپس‌گیری این محلات را دشوار کرده است.

وزارت مهاجرت عراق روز شنبه اعلام کرد که از زمان آغاز عملیات بازپس‌گیری غرب موصل بیش از ۲۰۰ هزار نفر از این شهر ‌گریخته‌اند.

صدها هزار غیرنظامی دیگر هم‌چنان در غرب موصل در شرایط خطر قرار دارند و سازمان ملل متحد نسبت به افزایش تلفات انسانی در غرب موصل ابراز نگرانی کرده است.

XS
SM
MD
LG