لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۵

حسین توفیق سردبیر نشریه طنز توفیق درگذشت


حسین توفیق، یکی از سردبیران نشریه طنز توفیق
حسین توفیق، یکی از سردبیران نشریه طنز توفیق

حسین توفیق، یکی از سردبیران نشریه طنز توفیق، روز پنجشنبه، ۱۰ فروردین در سن ۸۸ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسین توفیق که از حدود ۱۰ روز قبل به دلیل بروز عوارض ناشی از عفونت ریه در بیمارستان فیروزگر، بستری شده بود، روز ۹ فروردین درگذشت. این روزنامه‌نگار قدیمی، از یک هفته قبل به حالت کما رفته بود.

حسین توفیق همراه با برادرانش حسن و عباس، پس از آن‌که در دوره‌ دوم به عنوان نویسندگان و طنزپردازان این نشریه فعالیت می‌کردند در دوره سوم حیات این نشریه فکاهی و طنز، سردبیری و مدیریت آن را برعهده گرفتند.

در همین دوره نشریه توفیق، روزنامه‌ای فکاهی با محور طنز منتشر کرد که با اقبال عمومی روبرو شد.

هفته‌نامه توفیق، مشهورترین نشریه طنز در تاریخ مطبوعات ایران است که در دوره فعالیت حدودا ۵۰ ساله خود بین سال‌های ۱۳۰۲ تا ۱۳۵۰، توانست مخاطبان پرشماری کسب کند.

طنز سیاسی در توفیق به ویژه نقد عمکرد دولتمردان، از نخست‌وزیر، وزرا و نمایندگان مجلس شورای ملی و سنا، زبان‌زد بود.

جلد یکی از شماره‌های نشریه «توفیق» با کاریکاتوری از امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر وقت
جلد یکی از شماره‌های نشریه «توفیق» با کاریکاتوری از امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر وقت

​محمد سلطانی فر، از اساتید ارتباطات در ایران و مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، حسین توفیق را شخصیتی «مستقل، ملی‌گرا و بدون وابستگی به هیچ سمت و سویی»، توصیف کرد.

حسین توفیق، از سال ۱۳۵۱ و پس از توقیف نشریه، فعالیت مطبوعاتی نداشت اما به گفته محمد سلطانی‌فر، «حدود ۵-۶ سال بود که در فکر بود این مجله را دوباره احیا کند که این فرصت دست نداد.»

سلطانی‌فر در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایسنا، مجله «توفیق» را نیز نشریه‌ای «مستقل» خواند.

به گفته این استاد ارتباطات، نشریه توفیق، «هیچ سمت و سویی و وابستگی نداشت، اما آنقدر قدرت داشت که هویدا، نخست‌وزیر وقت بارها سعی در تطمیع عوامل این نشریه داشت و بارها درخواست می‌کرد علیه او مطلبی را منتشر نکنند اما آن‌ها در برابر این موضوع مقاومت می‌کردند.»

XS
SM
MD
LG