لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۱

موافقت کابینه اسرائیل با ساخت یک شهرک جدید در کرانه باختری 


یک شهرک یهودی نشین (عکس از آرشیو)
یک شهرک یهودی نشین (عکس از آرشیو)

گزارش‌ها حاکی است که کابینه اسرائیل روز پنجشنبه پس از نزدیک به دو دهه با ساخت یک شهرک یهودی نشین جدید در کرانه باختری موافقت کرده است.

خبرگزاری رویترز می گوید، در حالی کابینه امنیتی اسرائیل به ساخت این شهرک جدید رای داده است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، مشغول رایزنی با دولت دونالت ترامپ بر سر ساخت و ساز شهرک‌های یهودی نشین در مناطق فلسطینی است.

طبق این گزارش این شهرک جدید در منطقه «ایمک شیلو» ساخته خواهد شد. این در حالی بود که پیش از موافقت کابینه با ساخت شهرک جدید،‌ بنیامین نتانیاهو روز پنجشنبه گفته بود: من وعده داده بودم که یک شهرک جدید خواهیم ساخت و ما امروز به این وعده عمل کردیم.

از سوی دیگر، فلسطینی‌ها این اقدام کابینه اسرائیل را محکوم کرده اند.

حنان عشراوی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین در این زمینه گفته است: آنچه امروز اعلام شد یک بار دیگر ثابت می کند که اسرائیل به جلب نظر ساکنان شهرک های غیر قانونی بیشتر پایبند است تا به رعایت الزامات مورد نیاز برای ثبات و صلح عادلانه.

رویترز می گوید، بیشتر کشورهای جهان ساخت و ساز شهرک‌های یهودی نشین در سرزمین هایی که اسرائیل پس از جنگ ۱۹۶۷ تصرف کرده را غیر قانونی می دانند.

این گزارش می افزاید، به دنبال تخریب منازل شهرک آمونا در ماه فوریه امسال به حکم دیوان عالی اسرائیل،‌ بنیامین نتانیاهو وعده داده بود که شهرک جدیدی درمنطقه «ایمک شیلو» ساخته خواهد شد.

رویترز اضافه کرده است:به نظر می رسد بنیامین نتانیاهو با ساخت این شهرک جدید می خواهد به نوعی حمایت راستگرایان در دولت خود را جلب کند.

به رغم این که دونالد ترامپ مخالف شهرک سازی اسرائیل نیست ولی او پیشتر از بنیامین نتانیاهو خواسته بود که این ساخت سازها را برای مدتی متوقف کند.

جیسون گرینبلات، فرستاده ویژه دونالد ترامپ برای صلح خاورمیانه نیز هفته گذشته به دومین سفر خود به منطقه پایان داد. وی گفته بود، «توافق صلح میان فلسطینیان و اسرائیل امکان‌پذیر است».

رویترز می گوید، با ساخت شهرک جدید در منطقه «ایمک شیلو»، این نخستین شهرک خواهد بود که پس ازسال ۱۹۹۹ درکرانه باختری رود اردن ساخته خواهد شد.

طبق این گزارش هم اکنون در حدود ۴۰۰ هزار اسرائیلی درکرانه باختری رود اردن زندگی می کند. این در حالی است که دو میلیون و ۸۰۰ هزار فلسطینی نیز در این منطقه زندگی می کنند.

همچنین ۲۰۰ هزار اسرائیلی در شرق اورشلیم (بیت المقدس) زندگی می کنند.

XS
SM
MD
LG