لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۰

تمدید نشست پارلمان اسرائیل در مورد شهرک‌سازی‌ها تا زمان بازگشت نتانیاهو


حضور مأموران امنیتی اسرائیل در ارتفاعات مشرف به شهرک آمونا، در نزدیکی رام‌الله، با هدف تخلیه این شهرک. هفته گذشته دیوان عالی اسرائیل حکم به تخلیه این شهرک یهودی‌نشین داد.
حضور مأموران امنیتی اسرائیل در ارتفاعات مشرف به شهرک آمونا، در نزدیکی رام‌الله، با هدف تخلیه این شهرک. هفته گذشته دیوان عالی اسرائیل حکم به تخلیه این شهرک یهودی‌نشین داد.

با وجود آنکه دولت آمریکا از اسرائیل خواسته بود در زمینه گسترش شهرک‌سازی‌ها در مناطق اشغالی کرانه باختری خویشتنداری نشان دهد، پارلمان اسرائیل جلسه روز دوشنبه خود را برای تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه تمدید کرده است.

گزارش‌های از اسرائیل حاکی است که بنیامین نتاینیاهو نخست‌وزیر این کشور که روز دوشنبه در بریتانیا به سر می‌برد، در حال بازگشت به اسرائیل برای شرکت در نشست پارلمان است، و نمایندگان پارلمان اسرائیل نیز نشست روز دوشنبه را تا زمان بازگشت او و رأی‌گیری نهایی در این مورد تمدید کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ابتدا مشخص نبود پارلمان اسرائیل تصمیم نهایی خود را روز دوشنبه اخذ کند چون آقای نتانیاهو گفته بود قبل از نهایی شدن این تصمیم قصد دارد با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا هماهنگی کند.

اما نخست‌وزیر اسرائیل روز دوشنبه در جریان سفرش به لندن به خبرنگاران گفت هماهنگی لازم با دولت آمریکا صورت گرفته و در نتیجه رأی‌گیری نهایی پارلمان در این زمینه صورت خواهد گرفت.

نخست‌وزیر اسرائیل پیشتر وعده داده بود این لایحه قانونی هفته قبل تصویب خواهد شد اما ظاهراً به دلایل فنی تصویب آن به تأخیر افتاد.

منتقدان می‌گویند در صورت تصویب این لایحه دولت اسرائیل می‌تواند بیش از ۸۰۰ هکتار از اراضی فلسطینی را که حتی طبق قوانین اسرائیل قلمرو فلسطینیان قلمداد می‌شود، تصرف کند.

این اقدام بخشی از برنامه‌ای بلندمدت‌تر برای الحاق بخشی از کرانه باختری رود اردن به خاک اسرائیل قلمداد می‌شود که جناح‌های افراطی کابینه دست‌راستی بنیامین نتانیاهو از جمله حزب «اسرائیل، خانه ما» طرفدار آن هستند.

با این حال این لایحه در صورت تصویب در پارلمان اسرائیل هم ممکن است به چالش کشیده شود. در این زمینه آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل هفته گذشته پیش‌بینی کرده بود که دیوان عالی اسرائیل صد در صد چنین لایحه‌ای را لغو خواهد کرد.

هفته گذشته دیوان عالی اسرائیل در حکم خود گفت یک شهرک یهودی‌نشین به نام آمونا در اراضی خصوصی فلسطینیان احداث شده و در نتیجه دستور تخلیه آن را صادر کرد.

خبرگزاری فرانسه یادآوری می‌کند که طبق قوانین بین‌المللی تمام شهرک‌های یهودی‌نشین چون در اراضی اشغالی فلسطینیان ساخته شده‌اند، غیرقانونی هستند.

طرفداران این لایحه اما می‌گویند چنین طرحی به بخشی از ساکنان شهرک‌های یهودی‌نشین که سال‌ها آنجا سکونت داشته‌اند تضمین خواهد داد که هیچگاه اخراج نخواهند شد.

ماجرای طولانی تخلیه شهرک یهودی‌نشین آمونا که اخبار آن توسط رسانه‌ها پوشش داده می‌شد یکی از انگیزه‌های اصلی برای تدوین و تصویب لایحه جدید است. تخلیه و تخریب ساختمان‌های این شهرک از روز دوشنبه آغاز شد.

لایحه جدید در صورت تصویب به دولت اسرائیل اجازه می‌دهد قانوناً اراضی شخصی فلسطینیان را مصادره کند. زمین‌هایی که سازندگان شهرک‌ها بدون اطلاعات از مالکیت خصوصی آنها یا با اجازه دولت در آن اقدام به ساخت و ساز کرده‌اند.

در مقابل دولت اسرائیل به مالکان فلسطینی خسارت می‌پردازد و یا اراضی دیگری به آنها واگذار می‌کند.

یک نهاد مدنی مخالف شهرک‌سازی به نام «اکنون صلح» می‌گوید طبق این لایحه احداث ۵۳ شهرک دیگر در این اراضی «قانونی» خواهد شد. به این ترتیب آنها دائمی می‌شود و اجازه خواهند یافت قلمرو ساخت و ساز خود را توسعه دهند. به گفته این نهاد احداث حدود سه هزارو ۶۰۰ خانه « قانونی» خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه یادآوری کرده که دولت اسرائیل به طور قطع منتظر واکنش دونالد ترامپ خواهد بود ولی دولت جدید آمریکا به نسبت دوران ریاست جمهوری باراک اوباما در خصوص توسعه شهرک‌های یهودی‌نشین موضع نرم‌تری دارد.

از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ دولت اسرائیل احداث شش هزار خانه جدید برای یهودیان در ساحل غربی رود اردن و شرق بیت‌المقدس را اعلام کرده است. هر دو منطقه بخش بسیار مهمی از یک کشور فلسطینی مستقل هستند که ممکن است در آینده شکل بگیرد.

XS
SM
MD
LG