لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۶

مخالفان اسد: بیانیه روسیه در مورد حمله شیمیایی به ادلب دروغ است


فرمانده «ارتش ادلب آزاد»، یکی از گروه های مخالف حکومت سوریه، بیانیه روسیه مبنی بر احتمال هدف قرار گرفتن یک زرادخانه شیمیایی شورشیان در شهرک «خان شیخون» استان ادلب را تکذیب کرده و آن را «دروغ» خواند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حسن حاج علی، فرمانده این گروه، روز چهارشنبه، ۱۶ فروردین، گفت: هیچ موضع نظامی یا کارخانه تولید سلاح در این منطقه وجود نداشته است.

وی افزود: «همه دیدند که هواپیما بمب‌های گاز انداخت.»

پیش از این گزارش شده بود که در جریان «حمله احتمالا شیمیایی» علیه مواضع مخالفان اسد در خان شیخون، در شمال غربی سوریه، در روز سه‌شنبه بین ۷۰ تا صد غیرنظامی کشته شده‌اند که بسیاری از آنها زن و کودک بودند.

در واکنشی اولیه به این گزارش رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، گفت روسیه و ایران در مورد مرگ غیرنظامیان در «حمله تازه شیمیایی» سوریه، «مسئولیت اخلاقی بزرگی» دارند.

مسکو و تهران حامیان حکومت بشار اسد به شمار می‌روند و این موضوع انتقاد شماری از کشورهای منطقه و نیز غرب را به دنبال داشته است. اما ایران می گوید که تنها مستشار نظامی به سوریه اعزام کرده است.

در این میان،‌‌ ارتش سوریه هرگونه دخالت در «حمله شیمیایی» را رد کرده‌ و روسیه نیز گفته که هیچ حمله هوایی در این منطقه انجام نداده است.

پس از آن،‌ ژنرال ایگور کوناشنکف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «برآوردهای ارتش روسیه» نشان می‌دهد که ارتش سوریه به زرادخانه‌ای در شرق خان شیخون، حمله هوایی کرده‌ است.

به گفته ژنرال کوناشنکف، در این زرادخانه «سلاح‌های شیمیایی تولید می‌شد»، از همان نوعی که «در عراق و نیز حلب» استفاده شده است. وزارت دفاع روسیه می‌گوید نمونه‌های مشابه از حلب را در اختیار بازرسان بین‌المللی قرار داده‌ است.

این در حالی است که استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، گفته بود: اعتقاد دارد رخداد خان شیخون «حمله شیمیایی بوده و از هوا» انجام شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، سازمان ملل متحد می‌گوید در حال حاضر در موقعیتی نیست که مستقلا گزارش‌های مربوط به «حمله شیمیایی» را تائید کند اما دبیرکل این سازمان «عمیقا نگران» رخدادهای اخیر است.

سازمان «بازدارنگی از به‌کارگیری جنگ‌افزارهای شیمیایی» که بر کاربرد سلاح‌های شیمیایی نیز نظارت می‌کند، می‌گوید در حال جمع‌آوری اطلاعات در این باره موضوع است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، از شورای امنیت خواست تا با قاطعیت در قبال استفاده از سلاح‌های شیمیایی و تهدید آن علیه صلح و ثبات جهانی، واکنش نشان دهد؛ و اگر به‌کارگیری این نوع جنگ‌افزار در سوریه ثابت شود «ادامه نقض جدی قوانین بین‌المللی به شمار می‌رود».

قطعنامه در انتظار رای شورای امنیت

به گزارش رویترز، آمریکا، فرانسه و بریتانیا روز سه‌شنبه قطعنامه‌ای را در محکومیت آن‌چه حمله شیمیایی مرگبار در سوریه عنوان می‌شود، به شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد کردند.

پیش‌نویس قطعنامه‌ای که قدرت‌های غربی قرار است روز چهارشنبه در شورای امنیت به رای بگذارند، از آنتونیو گوترش می‌خواهد گزارشی ماهانه از نحوه عملکرد و همکاری دولت سوریه با بازرسان بین‌المللی و پایبندی به تعهدات در رابطه با جنگ‌افزارهای شیمیایی ارائه کند.

در همین حال، به نوشته رویترز، بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا،‌ که دو ماه پیش گفته بود بشار اسد باید اجازه شرکت در انتخابات آینده سوریه را داشته باشد، اعلام کرد که «او باید برود».

در این حال،‌ به گزارش خبرگزاری فرانسه، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان، نیز روز چهارشنبه با انتقاد از حمله احتمالا شیمیایی روز سه‌شنبه در سوریه، آن را «کشتاری غیر قابل قبول» دانست.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب، هم روز چهارشنبه حمله به ادلب را «جنایت بزرگ و وحشیانه» توصیف کرد.

همچنین ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو،‌ خواستار مجازات عاملان حمله روز سه‌شنبه شد.

XS
SM
MD
LG