لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۶

ترامپ: اداره اوضاع سوریه با بشار اسد است، پس باید اتفاقی رخ دهد‎


دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا
دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا

همزمان با گزارش‌هادر خصوص بررسی گزینه‌ها در قبال سوریه در وزارت دفاع آمریکا و کاخ سفید، دونالد ترامپ روز پنجشنبه در واکنش به حملات شیمیایی در سوریه گفته است، به نظر اداره اوضاع سوریه با بشار اسد است، پس باید «اتفاقی» رخ دهد.

خبرگزاری رویترز می گوید، به رغم این که دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، خواستار برکناری بشار اسد، رییس جمهوری سوریه از قدرت نشد، اما اظهارات روز پنجشنبه وی می تواند نشانه آن باشد که موضع آمریکا در قبال رییس حکومت سوریه شدیدتر خواهد شد.

طبق این گزارش رییس جمهوری آمریکا در گفت وگو با خبرنگاران در هواپیمای اختصاصی خود گفته است: به نظرم آنچه که (بشار) اسد انجام داد، بسیار وحشتناک بود.

دونالد ترامپ در پاسخ به این پرسش که «آیا بشار اسد باید در قدرت بماند در سوریه ؟» تصریح کرده است: «به نظرم آنچه که در سوریه رخ داد یک رو سیاهی برای بشریت است و او (بشار اسد) در (سوریه) است و حدسم می زنم او در حال اداره اوضاع در آنجا است، پس باید اتفاقی رخ دهد.»

به گزارش رویترز،در حملات شیمیایی پیش از ظهر سه‌شنبه در «خان شیخون» در استان ادلب، دست کم ۷۰ نفر که شماری از آنها کودکان بودند، کشته شدند.

آمریکا حکومت سوریه را به انجام حملات شیمیایی علیه مخالفان متهم می کند.

طبق این گزارش، سیاست دونالد ترامپ در قبال جنگ داخلی در سوریه تاکنون بر شکست دادن گروه حکومت اسلامی،‌ داعش،‌در شمال سوریه متمرکز بوده است و در همین راستا آمریکا به مسلح کردن کردها وعرب‌های منطقه اقدام کرده است.

مقام‌های دولت ترامپ هفته گذشته اعلام کردند که سیاست واشینگتن بر برکناری بشار اسد متمرکز نیست . با این حال، به دنبال حمله شیمیایی در استان ادلب دونالد ترامپ روز چهارشنبه گفت که این حمله شیمیایی باعث شده تا سیاست در قبال بشار اسد را مورد بازبینی قرار دهد.

«بررسی گزینه نظامی»

در همین حال گزارش حاکی است که وزارت دفاع ایالات متحده، پنتاگون، در حال بررسی گزینه‌های نظامی علیه حکومت سوریه است.

به گزارش رویترز، یکی از گزینه های نظامی مورد بررسی، گزینه‌ها زمین‌گیر کردن نیروی هوایی سوریه است.

طبق این گزارش، جیم متیس، وزیر دفاع آمریکا و ژنرال هربرت ریموند مک مستر ، مشاور امنیت ملی در این زمینه بحث و تبادل‌نظر کرده اند.

قرار است جیم متیس شامگاه پنجشنبه در فلوریدا با رییس جمهوری آمریکا دیدار خواهد کرد.

رویترز می گوید، نهادهای اطلاعاتی آمریکا معتقدند که حکومت بشار اسد همچنان سلاح شیمیایی در اختیار دارد.

در سال ۲۰۱۳ میلادی، پس از انتشار شواهدی از استفاده از سلاح شیمیایی در جنگ داخلی سوریه، و کشته شدن صدها نفر در منطقه‌ای که کنترل آن در دست شورشیان بود، ایالات متحده هشدار داد که دست به اقدام نظامی علیه حکومت سوریه می‌زند.

در نهایت واشینگتن و مسکو به توافقی برای خلع سلاح شیمیایی سوریه دست یافتند که با موافقت دمشق روبه‌رو شد، خطر حمله به حکومت سوریه را از میان برداشت. طبق این توافق قرار بود که کليه جنگ‌افزار شيميايی سوريه تا نيمه سال ۲۰۱۴ نابود شود.

جنگ داخلی شش ساله در سوریه تا کنون صد ها هزار کشته و میلیون ها آواره برجای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG