لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۶

ترامپ: حملات شیمیایی حکومت سوریه قوانین بسیاری را زیر پا گذاشته است


دونالد ترامپ (راست) همراه با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن.
دونالد ترامپ (راست) همراه با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در واکنش به حملات شیمیایی در استان ادلب سوریه و کشته شدن بیش از یکصد نفر در این رخداد، تاکید کرد که حملات یاد شده توسط حکومت سوریه «قوانین بسیاری را زیر پا گذاشته است».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای ترامپ که روز چهارشنبه ۱۶ فروردین همراه با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، در یک کنفرانس خبری مشترکی حضور یافته بود، اظهار داشت که نگاه او به بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، «بسیار تغییر کرده است».

مقامات دولت ترامپ پیش از این با اعلام تغییر موضع واشینگتن در قبال بحران سوریه گفته بودند که اولویت آمریکا دیگر برکناری بشار اسد نیست، بلکه ایالات متحده در جست‌وجوی راهی برای پایان بخشیدن به جنگ داخلی سوریه است.

اما با حمله شیمیایی روز سه‌شنبه در شهرک خان شیخون استان ادلب که به ارتش سوریه نسبت داده می‌شود، دولت آمریکا ادبیات شدیدالحنی را در رابطه با بشار اسد به کار برد و از جمله سفیر این کشور در سازمان ملل متحد اسد را «جنایتکار جنگی» نامید.

با این حال دونالد ترامپ در کنفرانس خبری روز چهارشنبه خود لبه تند انتقاداتش را متوجه باراک اوباما، رییس‌جمهوری پیشین آمریکا، نیز کرد و گفت که «تهدیدهای تو خالی» او علیه دولت بشار اسد در رابطه با استفاده از سلاح شیمیایی باعث شد که امروز کار به اینجا برسد.

باراک اوباما مرداد ۱۳۹۱ وقتی که جنگ داخلی سوریه بالا گرفت، با اشاره به زرادخانه‌ شیمیایی حکومت بشار اسد هشدار داد که استفاده از سلاح شیمیایی خط قرمز است. اما چندی بعد، وقتی که بر اثر حمله شیمیایی در حومه دمشق صدها نفر کشته شدند آقای اوباما تصمیم‌گیری در این‌ باره را به کنگره واگذار کرد. در نهایت آن زمان مقرر شد که اسد سلاح‌های شیمیایی خود را منهدم سازد.

در این حال دونالد ترامپ با اشاره به آن رخداد می‌گوید که دولت گذشته آمریکا نتوانست به تعهدات خود جامه عمل بپوشاند.

وی عنوان کرد که اکنون او به عنوان رییس‌جمهوری آمریکا در این‌ باره مسئولیت دارد و دست به اقدام می‌زند.

ساعاتی پپیش از این، ‌نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز هشدار داده بود که اگر سازمان ملل نتواند درباره سوریه اقدام جمعی کند، کشورها مجبور خواهند شد که راسا وارد عمل شوند.

XS
SM
MD
LG