لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۶

«واکنش منفی» اصول‌گرایان به ثبت‌نام محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری


برخی از کاربران فضای مجازی گفته‌اند آمدن احمدی‌نژاد در راستای نظر خامنه‌ای است که خواستار خودداری از دو قطبی شدن انتخابات شده بود.
برخی از کاربران فضای مجازی گفته‌اند آمدن احمدی‌نژاد در راستای نظر خامنه‌ای است که خواستار خودداری از دو قطبی شدن انتخابات شده بود.

ثبت‌نام محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ایران به‌رغم توصیه رهبر جمهوری اسلامی، موج انتقادات شخصیت‌ها و رسانه‌های اصول‌گرایان را به دنبال داشته و از جمله محسن مجتهد شبستری، رضا اکرمی و محمدتقی رهبر، سه عضو جامعه روحانیت مبارز، وی را به تلاش برای ایجاد «فتنه» و «ملتهب کردن فضای سیاسی کشور» متهم ساختند.

رضا اکرمی در گفت‌وگویی با سایت روزنامه قانون، آقای احمدی‌نژاد را شخصیتی «دروغ‌گو» و «فاقد تعادل فکری و اخلاقی» نامیده و تاکید کرده که اکنون پرونده‌های وی در قوه قضاییه باید مورد رسیدگی قرار بگیرد.

آقای اکرمی اظهار داشت: «قوه قضائيه بايد همه رودربايستی‌‌ها را كنار بگذارد و به پرونده وی رسيدگی كند تا رسما مشخص شود كه ايشان چقدر دروغگو است و چه بلاهايی سر مملكت آورده است. البته اگر اين مسئله زودتر رسيدگی می‌شد الان كار به اينجا كشيده نمی‌شد كه برای مملكت و شورای نگهبان هزينه ايجاد شود. از اين به بعد هم البته دادستانی می‌تواند باز به اين موضوع رسيدگی كند».

پیش از این محمود صادقی، نماینده مجلس شورای اسلامی، فاش ساخته بود که دیوان محاسبات درباره سه پرونده محمود احمدی‌نژاد رای خود را صادر کرده اما این حکم‌ها اجرا نشده است. پرونده آقای احمدی‌نژاد در دادگاه کیفری استان تهران نیز با بیش از ۲۰ شکایت از جمله شکایت مجلس، مفتوح است.

لینک مستقیم

محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران ثبت‌نام کرد در حالی که مهرماه پارسال علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به طور علنی گفته بود که صلاح نمی‌داند وی در انتخابات این دوره شرکت کند چرا که حضور او شرایط کشور را دو قطبی می‌کند.

محسن مجتهد شبستری، عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز و امام جمعه تبریز، در گفت‌وگو وبسایت خبری تابناک با اشاره به این توصیه رهبر جمهوری اسلامی اظهار داشت: «احمدی‌نژاد امروز باید پاسخ بدهد که چرا خلاف صلاح آنچه درباره‌اش مطرح شده بود، وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شده است. او با این اقدامش یعنی ثبت‌نام برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری فضای سیاسی کشور را ملتهب و آشفته کرده است».

وی سپس هشدار داده که احمدی‌نژاد در مسیری گام برداشته که «آخرش ناکجاآباد است و بهتر است هر چه زودتر از حضور در انتخابات انصراف دهد».

محمدتقی رهبر، دیگر عضو جامعه روحانیت مبارز، هم به سایت روزنامه «قانون» گفته است: «خوف این را دارم که این اقدام منجر به یک شکاف و فتنه داخلی شود. خوب بود آقایان متانت به خرج می‌دادند و صرف نظر می‌کردند که نکردند. این کاندیداتوری به صلاح نظام و کشور نیست و خلاف منویات رهبر انقلاب است. هر عاقلی می‌فهمد که ایشان نظر مساعدی نسبت به کاندیداتوری احمدی‌نژاد نداشتند».

محمود احمدی‌نژاد پیش از این در واکنش به توصیه آیت‌الله خامنه‌ای گفته بود که تبعیت خود را از این توصیه اعلام می‌کند. با این حال وی هنگام ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد که این توصیه به معنای نهی نبوده و مانع حضور او نمی‌شود.

اما محسن غرویان، مدرس حوزه علمیه قم، این اقدام احمدی‌نژاد را «تمرد از نظر رهبری» خوانده است.

آقای غرویان در این باره به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گفت: «این جریان تمرد از نظر رهبری به نظر من خیلی مهم است و به هر حال نظر رهبری را زیر پا گذاشتن، با حرکتی که امروز احمدی‌نژاد انجام داد رویداد خطرناکی است که باید مسئولان به آن بپردازند. این خیلی راه را برای طغیان‌ها و سرکشی‌ها بیشتر باز خواهد کرد».

با این حال، برخی از کاربران فضای مجازی ابراز عقیده کرده‌اند که ثبت‌نام محمود احمدی نژاد در راستای نظر آیت‌الله خامنه‌ای است که خواستار خودداری از دو قطبی شدن فضای انتخابات شده بود، و حضور احمدی‌نژاد مانع دو قطبی شدن انتخابات بین ابراهیم رییسی و حسن روحانی خواهد شد.

مهدی کوچک‌زاده، نماینده سابق مجلس و از هواداران محمود احمدی‌نژاد، نیز در اینستاگرام نوشته که آقای احمدی‌نژاد با حرکت امروز خود، باور او را شکسته است.

از سوی دیگر، سردبیر سایت اصولگرای «رجانیوز» در توئیتی، ثبت‌نام رییس‌جمهوری پیشین ایران را «یکی از بازی‌های پیچیده سرویس جاسوسی انگلیس در انتخابات ۹۶» دانسته است.

رجانیوز در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد از مدافعان سرسخت وی بود.‌

XS
SM
MD
LG