لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۲

ثبت‌نام قالیباف و جهانگیری در آخرین دقایق مهلت قانونی


در ساعت پایانیِ مهلت قانونی برای ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی، و محمدباقر قالیباف شهردار تهران، ثبت نام کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، اسحاق جهانگیری در دقایق روز پایانی از مهلت قانونی ثبت‌نام نامزدهای انتخابات، اقدام به ثبت نام کرد و در عین حال تأکید کرد که حسن روحانی همچنان گزینه اصلی گروه‌های اصلاح‌طلب در انتخابات است.

آقای جهانگیری پس از ثبت نام در انتخابات، در گفت‌وگو با خبرنگاران، احتمال رد صلاحیت حسن روحانی را رد کرد و گفت که او «شخصیت اصلی» مورد حمایت اصلاح‌طلبان در انتخابات است.

او اضافه کرد: «ممکن چند نفر از یک جناح وارد شوند اما در نهایت یک نفر انتخاب می‌شود. در جریان اصولگرا هم بیش از ۱۰ نفر کاندید شدند».

آقای جهانگیری یکی از اهداف خود از نامزدی را دفاع از کارنامه دولت یازدهم ذکر کرد و گفت که در هیچ مقطعی، جدای از حسن روحانی نبوده است.

او در عین حال گفت که آقای روحانی جایگاه خود را در انتخابات دارد و «من هم از برنامه‌هایم دفاع می‌کنم».

ساعاتی پیش از ثبت‌نام آقای جهانگیری، خبرگزاری ایلنا خبر داده بود که حسین مرعشی، حسین کمالی و عبدالواحد موسوی لاری، سه چهره اصلاح‌طلب روز شنبه در دیدار با حسن روحانی، خواستار آن شده‌اند که اسحاق جهانگیری به عنوان «نامزد پوششی» در انتخابات حضور داشته باشد.

پیشتر برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب از جمله مرتضی الویری ضمن تأکید بر حمایت از حسن روحانی اعلام کرده بودند که اصلاح‌طلبان به دلایلی مانند احتمال نامزد نشدن، رد صلاحیت و رأی نیاوردن آقای روحانی، باید در کنار او «نامزد پوششی» معرفی کنند.

به گفته آقای الویری، هدف از معرفی «نامزد پوششی» رقابت با آقای روحانی نیست، بلکه برای خالی نبودن دست این جریان سیاسی در «بزنگاه» احتمالی‌ است.

با این حال غلامرضا انصاری، از چهره‌های اصلاح طلب و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، روز ۱۹ اسفند ۹۵ خبر داده بود که در جلسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با آقای روحانی «برخی از اطرافیان روحانی از این پیشنهاد استقبال نکرده و معتقد بودند حضور انفرادی آقای روحانی در جریان تبلیغات تأثیر مثبت و بیشتری دارد».

روز شنبه همچنین محسن رهامی، از چهره‌های اصلاح‌طلب، برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد و گفت که به عنوان کاندیدای «پوششی» وارد عرصه انتخابات نشده و برنامه مستقل دارد.

آقای رهامی روز شنبه اعلام کرده بود که چهارشنبه گذشته به همراه رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی، با رهبر جمهوری اسلامی دیدار و درباره انتخابات و حصر سران جنبش سبز با او گفت‌وگو کرده است.

گرچه در مورد این دیدار جزئیاتی به نقل از رسول منتجب‌نیا منتشر شده، اما آقای رهامی خود به جزئیات این دیدار اشاره‌ای نکرده است.

محمد هاشمی، برادر اکبر هاشمی رفسنجانی، نیز روز شنبه با اشاره به این شرایط کشور «مطلوب نیست» نام خود را به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ثبت کرد.

آقای هاشمی در وزارت کشور گفت که به دلیل «احساس تکلیف» و همین طور «توصیه‌های» اکبر هاشمی رفسنجانی ثبت نام کرده است.

فاطمه هاشمی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، درباره نامزدی عمویش اعلام کرد که پدرش مخالف حضور کاندیدای «بدیل» دیگری در کنار آقای روحانی «که در صورت بروز مشکل، جریان اعتدال را تداوم بدهد» نبوده اما تصمیم در این باره بر عهده «بزرگان جریانات اصلاحات واعتدال» است.

وعده قالیباف برای اجرای «انقلاب اقتصادی»

محمدباقر قالیباف شهردار تهران، نیز روز شنبه و در آخرین ساعت مهلت قانونی در انتخابات ثبت نام کرد.

او پس از ثبت نام از عملکرد دولت حسن روحانی شدیداً انتقاد کرد و گفت که «تنها چهار درصد جامعه از وضع موجود راضی هستند».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آقای قالیباف وعده داد که در صورت پیروزی در انتخابات، در یک دوره چهار ساله، «با انقلابی اقتصادی» در آمد کشور را به دو و نیم برابر افزایش داده و پنج میلیون شغل ایجاد خواهد کرد.

او تأکید کرد برنامه‌ای «مدون و دقیق برای حل مشکلات فوری اقشار کم‌درآمد» اجرا خواهد کرد.

آقای قالیباف از جمله پنج نامزد گروه اصولگرای موسوم به «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» یا جمنا است و پیش از او نیز ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی و حمیدرضا حاجی بابایی، سه نامزد اولیه این گروه ثبت نام کرده بودند.

دیگر نامزد فهرست پنج‌گانه جمنا، یعنی مهرداد بذرپاش، هم بعد از ظهر روز شنبه در وزارت کشور حاضر شد، اما به گزارش ایسنا حضور او در وزارت کشور «پس از پایان مهلت قانونی ثبت‌نام» و «با اصرار» صورت گرفته و او بدون اینکه نامزد شود، این وزارت خانه را ترک کرد.

ایسنا پس از آن به نقل از آقای بذرپاش نوشت که او «به نفع نیروهای انقلاب» از ثبت‌نام کردن انصراف داده است.

انتقاد جبهه پایداری از نامزدی احمدی‌نژاد و جبهه مردمی نیروهای انقلاب

روز شنبه همچنین تشکل اصولگرای موسوم به جبهه پایداری که از نیروهای نزدیک به محمدتقی مصباح یزدی تشکیل شده، در بیانیه‌ای اعلام کرد که «نتايج بررسی‌ها و پيشنهادات خود را در مورد نامزد اصلح» بعداً اعلام خواهد کرد.

این بیانیه تلویحاً گروه «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» را متهم کرده که «ساز و كار وحدت» اصولگرایان را به «سهم خواهی» و «فرآيندی به مثابه شركت سهامی قدرت» تبدیل کرده است.

جبهه پایداری هفته گذشته در بیانیه‌ای گفته بود که «هیچ برنامه‌ای برای پیوستن به مجموعه‌های جدید سیاسی برای فعالیت در انتخابات ریاست جمهوری» ندارد.

پیش از این هم از قول محمدتقی مصباح یزدی اعلام شده بود که او در انتخابات ریاست‌ جمهوری ۹۶ «هیچ ائتلافی» را نمی‌پذیرد و قول حمایت از هیچ نامزدی را نمی‌دهد.

جبهه پایداری در بیانیه روز شنبه، همچنین «مخالفت صریح» خود را با نامزدی محمود احمدی‌نژاد اعلام کرده و از او خواسته که «تا دير نشده» به «توصيه» رهبر جمهوری اسلامی عمل کند.

آقای احمدی‌نژاد با وجود مخالفت آیت‌الله علی خامنه‌ای برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد و نامزدی او با واکنش‌های تند و صریح گروهی از محافظه‌کاران مواجه شد.

از سعید جلیلی نیز به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی دوازدهمین دوره انتخابات نام برده می‌شد، اما در این دوره از انتخابات برای نامزدی ثبت نام نکرد.

XS
SM
MD
LG