لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۰

یک نماینده مجلس: برخی عاملان حمله به مرزبانان شناسایی شدند


تصویر، آرشیوی است.
تصویر، آرشیوی است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس روز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت، از شناسایی برخی از عاملان مرگ ۱۰ مرزبان ایران در میرجاوه خبر داد.

ابولفضل حسن‌بیگی به خبرگزاری تسنیم گفت: براساس اعلام مقام‌های امنیتی٬ برخی عوامل حمله «تروریستی» به مرزبان‌های ایران شناسایی شده‌اند.

آقای حسن‌بیگی همچنین افزود که برای دستگیری این افراد «چند روز دیگر زمان لازم» است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علی اوسط هاشمی٬ استاندار سیستان و بلوچستان، هم روز یکشنبه اعلام کرد که «شناسایی محل اختفای تروریست‌های حادثه میرجاوه به سرانجام رسیده است.»

وی افزود که «دوام ناامنی و نابسامانی در مرزها در این شرایط برای جمهوری اسلامی ایران قابل تحمل نخواهد بود.»

این مقام دولتی همچنین از آغاز تلاش‌ها برای «نجات یک سرباز ربوده شده توسط تروریست‌ها در میرجاوه {با استفاده} از ظرفیت‌های بومی و محلی استان و سران طوائف پاکستان» خبر داده است.

نیروهای مرزبانی «پاسگاه میل ۱۰۰» از گروهان چاهندو (هنگ مرزی میرجاوه) چهارشنبه گذشته هدف حمله افراد مسلح قرار گرفتند و در جریان این حمله ۹ مرزبان کشته و دو مرزبان نیز مجروح شدند.

از سرنوست یک سرباز دیگر نیز تاکنون اطلاعی در دست نیست و گروه جیش العدل مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنش به این حمله٬ سفیر پاکستان در تهران را احضار کرد و حسن روحانی نیز در نامه‌ای به نخست وزیر این کشور خواستار «پیگرد قانونی» و محاکمه عاملان این حمله شد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، هم پنجشنبه گذشته از دولت پاکستان خواست درباره به گفته او، «نحوه حضور و عملیات گروهکهای شریر» در خاک خود پاسخگو باشد.

استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران طی سال‌های اخیر بار‌ها محل رویارویی نیروهای نظامی و انتظامی با گروه‌های مسلح بوده است که مقام‌های ایرانی از آنها به عنوان «تروریست»، «قاچاقچی» و «اشرار» نام می‌برند.

در این میان، گروه‌های مسلح مخالف جمهوری اسلامی ایران در استان سیستان و بلوچستان که به گفته تهران، در خاک پاکستان مستقر هستند٬ خود را «مدافع حقوق سنی‌ها» می‌خوانند.

مقام‌های ایران سال‌هاست که نسبت به حضور این گروه‌ها در پاکستان معترضند و از اسلام‌آباد خواسته‌اند مانع فعالیت آنها شود.

مجلس ایران نیز در همین ارتباط از هیئت پارلمانی پاکستان برای بررسی تازه‌ترین حمله این گروه‌ها به هنگ مرزی میرجاوه برای حضور مجلس دعوت به عمل آورده بود که «به دلیل عدم حضور هیات پاکستانی، این جلسه به زمان دیگری موکول شد.»

حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم اعلام کرده است که «دولت جمهوری اسلامی ایران باید قاطعانه حادثه تروریستی میرجاوه و به شهادت رسیدن مرزبانان توسط تروریست‌ها را پی‌گیری کند.»

وی گفت: قرار است گزارش این حادثه در صحن کمیسیون امنیت ملی قرائت شود و «در صورت لزوم این گزارش در صحن علنی مجلس نیز قرائت» خواهد شد.

XS
SM
MD
LG