لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۶

نماینده پوتین: نیروی هوایی آمریکا مجاز به پرواز در مناطق امن سوریه نخواهد بود


سوختگیری یک فروند هواپیمای اف-۲۲ آمریکا در آسمان سوریه
سوختگیری یک فروند هواپیمای اف-۲۲ آمریکا در آسمان سوریه

نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در موضوع سوریه روز جمعه چنین نظر داد که نیروی هوایی آمریکا و همچنین ائتلاف بین‌المللی مجاز به پرواز بر فراز مناطق امن احتمالی در سوریه نخواهند بود.

به گزارش خبرگزاری تاس از آستانه، پایتخت قزاقستان، آلکساندر لاورنتیف روز جمعه، ۱۵ اردیبهشت، توضیح داد که «پرواز نیروی هوایی به ویژه نیروی هوایی ائتلاف در مناطق تشنج‌زدایی به هیچ عنوان پیش‌بینی نشده، چه با اعلام قبلی، چه بدون آن».

آقای لاورنتیف افزود که نیروی هوایی ائتلاف بین‌المللی و آمریکا تنها در مناطقی که گروه حکومت اسلامی (داعش) حضور دارد، اجازه پرواز خواهند داشت.

ایالات متحده آمریکا هنوز به این موضع روسیه واکنشی نشان نداده است.

ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا ماه‌هاست که در سوریه و عراق، علیه گروه‌های تندروی اسلامگرا به حملات هوایی دست می‌زند.

روسیه، ایران و ترکیه روز پنج‌شنبه، ۱۴ اردیبهشت، در آستانه قزاقستان بر سر ایجاد مناطق امن در سوریه توافق کردند.

سازمان ملل متحد از این توافق استقبال کرده و آمریکا تنها با تایید کلیات آن، بیشتر از نقش جمهوری اسلامی ایران در سوریه ابراز نگرانی کرده است.

روز پنج‌شنبه خبرگزاری فرانسه گزارش داد که چند گروه اپوزیسیون سوریه نیز در اعتراض به نقش ایران، با سر دادن شعار سالن اجلاس آستانه را ترک کردند.

بر اساس طرح توافق شده، در مناطقی از سوریه که شورشیان مسلح حضور دارند، مناطق امن ایجاد خواهد شد و خبرگزاری فرانسه می‌گوید در این مناطق پرواز کلیه هواپیماها ممنوع خواهد بود و کمک‌های بشردوستانه سریع به مردم آسیب‌دیده ارائه می‌شود تا در نهایت زمینه برای بازگشت آوارگان فراهم شود.

اما دولت سوریه و شورشیان مخالف تاکنون جزء امضاکنندگان این توافق نبوده‌اند.

در جریان شش سال جنگ داخلی و بحران در سوریه صدها هزار نفر از مردم این کشور کشته و زخمی و میلیون‌ها تن دیگر آواره شده‌اند.

ایران و روسیه حامیان اصلی دولت سوریه در این جنگ هستند که کمک‌های مالی و نظامی در اختیار حکومت بشار اسد قرار داده‌اند.

XS
SM
MD
LG