لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۲

انتقاد روحانی از سپاه پاسداران واکنش ستادکل نیروهای مسلح را برانگیخت


نظرات ارائه شده در دومین مناظره انتخاباتی نامزدها واکنش دستگاه‌های مختلفی را بر انگیخت.
نظرات ارائه شده در دومین مناظره انتخاباتی نامزدها واکنش دستگاه‌های مختلفی را بر انگیخت.

اظهارات نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در مناظره زنده تلویزیونی روز جمعه ۱۵ اردیبهشت، واکنش‌ها، انتقادها و تکذیبه‌های زیادی به همراه داشت، از جمله حسن روحانی رئیس‌جمهور مورد انتقاد ستادکل نیروهای مسلح ایران قرار گرفت.

حسن روحانی، اسحاق جهانگیری، مصطفی هاشمی‌طبا، ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف و مصطفی میرسلیم در مناظره خود علاوه بر بحث درباره مسائل سیاسی- فرهنگی به انتقاد از یکدیگر پرداختند و آمارها و اظهارنظرهایی بیان کردند که واکنش دیگر نهادها و اشخاص را به دنبال داشت.

حسن روحانی در این مناظره با بیان اینکه «انشقاق جامعه، امنیت جامعه را از بین می‌برد»، به اقدامات سپاه پاسداران در زمان مذاکرات هسته‌ای برای برهم زدن توافق اتمی ایران و شش قدرت جهانی موسوم به «برجام» انتقاد کرد.

او اظهار داشت: «ما هر جا موفق شدیم جایی بوده که متحد بودیم؛ کنار هم بودیم؛ آنجایی از برجام توانستیم استفاده کنیم که متحد بودیم. آنجایی که خواسته‌ایم برجام را به هم بزنیم؛ دیدیم چکار کردند؛ آمدند چگونه شهرهای زیرزمینی نشان دادند تا برجام را به هم بزنند؛ روی موشک شعار نوشتند تا برجام را به هم بزنند؛ برای اینکه ما نتوانیم ۱۰۰ درصد استفاده کنیم».

اشاره رئیس‌جمهور ایران به نشان دادن سیلوهای موشکی سپاه پاسداران در تلویزیون ایران و همچنین نوشتن شعار «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود» به زبان عبری بر روی یکی از موشک‌های آزمایش شده بود.

این سخنان با واکنش ستادکل نیروهای مسلح ایران روبرو شد و مسعود جزایری، سخنگوی این تشکیلات نظامی، عصر جمعه گفت که «نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری از ورود مناقشه‌آمیز به مسائل نظامی» و به گفته او، «دادن آدرس‌های نادرست به مردم اجتناب ورزند».

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، وی افزود: «ارتقای توان موشکی جمهوری اسلامی در راستای سیاست‌ها و تدابیر کلان نظام در حال انجام است و... وجود پایگاه‌های زیرزمینی و موشکی یک عامل مهم بازدارندگی دفاعی برابر تهاجمات دشمن قسم‌خورده انقلاب اسلامی و ملت ایران محسوب می‌شود».

سپاه پاسداران مهر سال ۹۴ از اولین «شهر موشکی» خود رونمایی کرد و فرمانده هوافضای این نیرو همان زمان گفت که پایگاه‌های موشک‌های دوربرد ایران «در عمق ۵۰۰ متر زیر کوه‌های بلند» و «در همه استان‌ها و شهرهای» کشور «آماده مقابله با تهدیدهای دشمنان هستند».

سپاه در دی ماه همان سال از «دومین شهر موشکی» ایران رونمایی کرد.

یکی دیگر از موضوعات واکنش برانگیز، اظهارات مصطفی میرسلیم درباره محدودیت در زمینه فعالیت‌های اتمی، «اخراج دانشمندان هسته‌ای» و بتن ریزی در راکتور آب سنگین اراک بود.

سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش، این سخنان را «تعجب‌آور» دانسته و گفته است که «اکنون هزاران سانتریفوژ در حال غنی‌سازی‌اند؛ ‌چیزی که هیات حاکمه ‌آمریکا به خصوص شخص اوباما انتظار آن را نداشت».

این سازمان، اخراج دانشمندان هسته‌ای ایران را نیز «نادرست» خوانده و آمار داده است که «سازمان انرژی اتمی ایران دارای بیش از ۱۴ هزار نیرو به شکل رسمی، قراردادی،‌ پروژه‌ای و شرکتی است؛ هیچ دانشمندی و یا کارمند رسمی حتی یک نفر در طول دولت یازدهم اخراج نشده است».

وزارت امور اقتصادی و دارایی هم نقل قول ابراهیم رئیسی از وزیر اقتصاد درباره «عدم همکاری‌های بانکی با دیگر کشورها در پسابرجام» را تکذیب کرد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای که خبرگزاری ایرنا آن را منتشر کرده است، گفته که «آنچه وزیر اقتصاد در موضع گیری‌های متعدد بر آن تاکید کرده، برقراری روابط کارگزاری و بانکی با بانک‌های سایر کشورها از جمله مجموعه کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده است».

وزارت خارجه ایران هم اظهارات نامزدهای مخالف دولت حسن روحانی درباره برجام و تحریم‌ها را «ادعاهای نادرست و یک‌سویه درباره برجام» خوانده و تاکید کرده است: «همه تحریم‌هایی که بر اساس برجام باید برداشته می‌شدند لغو و متوقف شده‌اند؛ برخی موانع و مشکلاتی که هنوز در حوزه بانکی وجود دارند ناشی از تحریم‌ها و مشکلاتی است که در خارج از برجام قرار دارند».

به گزارش ایرنا، دستگاه دیپلماسی ایران می‌گوید که «همه درآمدهای نفتی و منابع مالی کشور که بر اثر تحریم‌های هسته‌ای مسدود شده بودند، آزاد شده و در دسترس بانک مرکزی قرار دارند؛ ضمن آنکه درآمدهای حاصل از فروش نفت به صورت کامل در اختیار کشور است و به نحو مقتضی از آن استفاده می‌شود».

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به اظهارات محمدباقر قالیباف درباره توسعه سالن‌های سینما و تئاتر در تهران از سوی شهرداری، وزیر مسکن و شهرسازی به سخنان مصطفی میرسلیم درباره پرتاب میکروفن به صورت یک خبرنگار، مرتضی الویری شهردار اسبق تهران، به قالیباف درباره «به کارگیری اقوام و قومیت‌ها در مدیریت شهرداری» و وزارت رفاه به میرسلیم درباره ادعای او مبنی بر افزایش طلاق در دولت یازدهم پاسخ دادند.

XS
SM
MD
LG