لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۹

وزارت خارجه سوریه: مسئولیت مناطق امن با روسیه است، نه صلح‌بانان ملل متحد


در این تصویر از مارس گذشته شماری از سربازان روس در پایگاه «حمیمیم» سوریه دیده می‌شوند
در این تصویر از مارس گذشته شماری از سربازان روس در پایگاه «حمیمیم» سوریه دیده می‌شوند

وزیر خارجه سوریه تاکید کرده است که مسئولیت حفظ آتش‌بس و نظارت اوضاع در مناطق امن آن کشور با ارتش روسیه است و «هیچ نیروی خارجی دیگری تحت نظارت سازمان ملل در آن حاضر نخواهد بود».

گفته‌های ۱۸ اردیبهشت ماه ولید معلم در اشاره به توافق صورت‌گرفته بین روسیه، ترکیه و ایران برای ایجاد «مناطقی امن» در سوریه، بیان می‌شود.

↯​برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید

آقای معلم به خبرنگاران گفته است دمشق با حضور نیروهای نظامی هیچ کشور خارجی برای نظارت بر آتش‌بس، امدارسانی و دیگر فعالیت‌های توافق‌شده موافقت نخواهد کرد: «هیچ نیروی بین‌المللی تحت نظارت سازمان ملل حضوری [در مناطق امن] نخواهد داشت… روسیه برای استقرار دژبان و مراکز نظارت در این مناطق ضمانت داده است».

وزیر خارجه سوریه در بخشی دیگر از سخنان خود افزوده است هرچند دمشق با شکل‌گیری مناطق امن موافقت کرده‌است، اما به هر شکلی از «خشونت» از طرف شورشیان پاسخی «شدید» خواهد داد.

این در حالی‌ست که رهبران گروه‌های شورشی مخالف بشار اسد در سوریه، در مورد مناطق امن، طرحی که از سوی روسیه در جریان مذاکرات آستانه ارائه شده بود، انتقاد و یا ابراز نگرانی کرده‌اند.

مخالفان دولت سوریه ۱۵ اردیبهشت ماه طرح ارائه‌شده را «تهدیدی» برای تمامیت ارضی آن کشور توصیف کرده و در عین حال گفتند ایران را به عنوان ضامن هیچ طرح آتش‌بسی به رسمیت نمی‌شناسند.

قرار است اجرای طرح آتش‌بس در مناطق امن، در پایان هفته میلادی پیش‌رو آغاز شود؛ در حال حاضر گزارش‌ها حاکی از کاهش خشونت‌ها در سوریه است. با این همه همچنان در برخی مناطق، به‌ویژه در مناطق مرکزی آن کشور، نبردها و درگیری‌هایی رخ داده‌است.

ایران و روسیه که از حامیان اصلی بشار اسد به شمار می‌روند و ترکیه که از شماری از شورشیان مخالف او حمایت می‌کند، گفته‌اند برای ایجاد امنیت و حفظ آتش‌بس در چهار منطقه برنامه‌ریزی‌شده، به ارسال نیروی نظامی اقدام خواهند کرد.

البیو روسلی، رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت اعضای این شورا در حال گفت‌وگو برای تصمیم‌گیری در مورد صدور قطعنامه احتمالی در حمایت از مناطق امن هستند.

ایالات متحده نقشی در توافقات صورت‌گرفته اخیر ندارد. جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده، ۱۸ اردیبهشت ماه گفت هنوز پرسش‌های زیادی بدون پاسخ مانده است و واشینگتن از نزدیک، اجرای طرح تازه را دنبال خواهد کرد.

قرار است روز ۲۰ اردیبهشت ماه رکس تیلرسون و سرگئی لاوروف، وزیران خارجه آمریکا و روسیه، در مورد طرح مناطق امن گفت‌وگو کنند.

XS
SM
MD
LG