لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۲

هشت مدیر کانال‌های تلگرامی در استان کرمان «بازداشت شدند»


اختلال در دسترسی کاربران به اینترنت و فیلتر کردن وب‌سایت‌ها و پیام‌رسان‌ها در ایران با انتقادهای بین‌المللی روبه‌رو شده‌است.
اختلال در دسترسی کاربران به اینترنت و فیلتر کردن وب‌سایت‌ها و پیام‌رسان‌ها در ایران با انتقادهای بین‌المللی روبه‌رو شده‌است.

دادستان عمومی و انقلاب استان کرمان از بازداشت هشت نفر از مدیران کانال‌های تلگرامی در این استان خبر داد و گفت که ۲۷ نفر از «عوامل اصلی و محوری» اعتراض‌های خیابانی در کرمان نیز در بازداشت به سر می‌برند.

دادخدا سالاری در جلسه شورای معاونین دادگستری و در جمع قضات دادسرای کرمان، اعتراض‌های خیابانی در این استان را «اغتشاش» نامید و افزود که «تحقیقات فنی و تکمیلی به صورت فوق‌العاده از متهمین جهت ریشه‌یابی موضوع ادامه دارد.»

آقای سالاری بدون ارائه توضیح از چگونگی این «تحقیقات فنی» ، افزود که در حال حاضر «۲۷ نفر از عوامل اصلی و محوری اغتشاشات اخیر در بازداشت بسر می‌برند.»

این مقام قضایی با بیان اینکه «با عوامل اصلی حوادث اخیر با قاطعیت و بدون اغماض برخورد خواهد شد» ، فضای مجازی را «مهم‌ترین بستر» این اعتراض‌های معرفی کرد.

آن‌طور که وی گفته، «طی اقدامات فنی و رصد انجام گرفته توسط نیروهای اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی، هشت نفر از مدیران کانال‌های شبکه‌های اجتماعی که دعوت به شورش» می‌کردند، «در همان ساعات اولیه» در چندین شهرستان استان دستگیر شدند.

به گفته دادستان عمومی و انقلاب استان کرمان، این افراد، «عمدتاً با نام مستعار اقدام به ایجاد کانال با قصد و نیت ایجاد آشوب» می‌کردند.

سالاری در ادامه افزوده که «تمامی فعالیت‌های غیرقانونی آنها در جهت ناامن‌سازی جامعه در بستر کانال تلگرام صورت پذیرفته‌است.»

وی همچنین مدعی شده که «رد پای سرویس‌های جاسوسی استکبار در حوادث اخیر آشکار و روشن» است.

شبکه پیام‌رسان پرطرفدار تلگرام در ایران، اندکی پس از گسترش اعتراض‌های خیابانی اخیر در شهرهای مختلف کشور، همراه با شبکه اجتماعی اینستاگرام، فیلتر شد.

مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی از مدت‌های پیش خواستار مسدود شدن تلگرام بودند، اما مقام‌های دولتی بارها اعلام کردند که دولت موافق مسدود شدن این ابزار ارتباطی نیست.

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، با تأکید بر اینکه با فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام تجمع‌های اعتراضی «فروکش» کرده، از سخنان مقام‌های دولتی مبنی بر احتمال رفع فیلتر این پیام‌رسان انتقاد کرده‌است.

ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید ساکن قم هم شبکه‌های مجازی را «خطری برای انقلاب، نظام و امنیت جامعه» خوانده و گفته که نگویید این شبکه‌ها را «موقتاً قطع کردیم و دوباره برمی‌گردیم».

اختلال در دسترسی کاربران به اینترنت و فیلتر کردن وب‌سایت‌ها و پیام‌رسان‌ها در ایران با انتقادهای بین‌المللی روبه‌رو شده‌است.

از جمله گزارشگران بدون مرز، سازمان مدافع آزادی بیان و رسانه‌ها، محدودیت اینترنتی اخیر در ایران را «سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی و حق دانستن مردم» خوانده‌است.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، با وجود وعده‌های سابق مبنی بر اینکه مسدود شدن شبکه‌های اجتماعی موقتی است، اعلام کرده که «ادامه فعالیت تلگرام در ایران منوط به حذف موارد تروریستی است». آقای جهرمی اشاره‌ای به موارد «تروریستی» نکرده‌است.

با استفاده از ایسنا

XS
SM
MD
LG