لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۵

امام جمعه تهران: اعتراض‌ها پس از فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی فروکش کرد


احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، با تأکید بر اینکه با فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام تجمع‌های اعتراضی «فروکش» کرده است، از سخنان مقام‌های دولتی مبنی بر احتمال رفع فیلتر این پیام‌رسان انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای خاتمی در خطبه‌های ۱۵ دی گفت که پس از محدود شدن فضای مجازی «فتنه فروکش کرد».

برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله فرمانده سپاه پاسداران از تجمع‌های اخیر با عنوان «فتنه جدید» نام برده‌اند.

ادعای امام جمعه تهران مبنی بر «فروکش» کردن تجمع‌های اخیر در حالی بیان شده که گزارش‌ها حاکی است که در شامگاه پنج‌شنبه و در هشتمین روز از اعتراضات، تهران و شماری از شهرهای ایران شاهد تجمع اعتراضی بودند.

احمد خاتمی ضمن انتقاد از سخنان مقام‌های دولت درباره احتمال رفع فیلتر تلگرام گفت: «نگویید موقتاً قطع کردیم، این شیاطین برگردند دوباره همان آش است و همان کاسه. اینها حقایق و واقعیتی است که دیدید».

او با تأکید بر اینکه فضای مجازی می‌تواند «فرصت و بحران باشد»، افزود که «دیدید که در کشور ما بحران شد».

آقای خاتمی تأکید کرد که با فضای مجازی که «کلید آن دست نظام است» موافق است و با فضای مجازی که سرورش در کشورهای خارجی است، موافق نیست.

روز جمعه عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون دادستان کل کشور و دبیر کارگروه مصادیق مجرمانه اینترنتی هم از مسئولان فضای مجازی در ایران انتقاد کرد و گفت: کسانی که از فعالیت پایگاه‌های اینترنتی مربوط به اغتشاشگران و معاندین جلوگیری نکردند، باید وفق مقررات مجازات شوند والا بابت قصورخود عذرخواهی کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این مقام دستگاه قضایی اعلام کرد که «دستور مسدودسازی تمام کانال‌های تلگرامی که در چند روز اخیر دعوت به خشونت و ترور و اغتشاش می‌کردند، از مدت‌ها قبل توسط مراجع قضایی صادر و به وزیر وقت ارتباطات ابلاغ شده بود. ولی متأسفانه اقدام مؤثری به عمل نیامد».

در ایران مقام‌های قضایی از مدت‌های پیش خواستار مسدود شدن اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام هستند اما مقام‌های دولتی بارها اعلام کرده‌اند که دولت موافق مسدود شدن این ابزار ارتباطی نیست.

روز چهارشنبه هم ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید ساکن قم، شبکه‌های مجازی را «خطری برای انقلاب، نظام و امنیت جامعه» خوانده و گفته بود که نگویید این شبکه‌ها را «موقتاً قطع کردیم و دوباره بر می‌گردیم».

اختلال در دسترسی کاربران به اینترنت و فیلتر کردن وبسایت‌ها و پیام‌رسان‌ها در ایران با انتقادهای بین‌المللی روبه‌رو شده و از جمله گزارشگران بدون مرز، سازمان مدافع آزادی بیان و رسانه‌ها، محدودیت اینترنتی اخیر در ایران را «سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی و حق دانستن مردم» خوانده است.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، با وجود وعده‌های سابق مبنی بر اینکه مسدود شدن شبکه‌های اجتماعی موقتی است، اعلام کرده که «ادامه فعالیت تلگرام در ایران منوط به حذف موارد تروریستی ست».

آقای جهرمی اشاره‌ای به موارد «تروریستی» نکرده است.

پاول دوروف، مؤسس و مدیر تلگرام، هنوز واکنشی به این خبر ابراز نکرده اما در واکنش به پیام قبلی وزیر ارتباطات ایران گفته بود این شبکه درباره تبلیغ خشونت حساس است اما درخواست مقام‌های ایران برای مسدود کردن کانال‌های مربوط به تظاهرات مسالمت‌آمیز را نمی‌پذیرد.

امام جمعه موقت تهران در سخنان روز جمعه خود تجمع‌های روزهای اخیر را «جلوه‌ای از عقده‌گشایی‌های آمریکا» خواند، و مدعی شد که «آمریکا طرحی را طراحی کرده و عربستان سعودی هزینه آن را تأمین کرده» که از هرات در افغانستان و اربیل در کردستان عراق «کم کم سلاح به ایران بیاید و در بهمن کار [جمهوری اسلامی] را تمام کنند».

آقای خاتمی همچنین شعارهای تجمع‌کنندگان مبنی بر «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» را «صدای بیگانه» خواند و گفت که این صدا «باید خفه شود».

او تأکید کرد: «صدایی که به نیابت از ترامپ و نتانیاهو برمی‌خیزد این صدای ملت نیست، صدای بیگانه است، و ملت این صدا را خفه می‌کند».

دونالد ترامپ و شماری از مقام‌های دولت او و قانونگذاران ایالات متحده از اعتراض‌های مسالمت‌آمیز در ایران حمایت کرده‌اند.

اسرائیل، دخالت در اعتراضات ایران را رد کرده‌ است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اتهام‌های حسن روحانی را «دروغ و خنده‌دار» توصیف کرده‌ بود.

انتقاد علم الهدی از نسبت دادن تجمعات به «تحریک رقبای سیاسی»

روز جمعه احمدعلم الهدی، امام جمعه مشهد، نیز در سخنانی شبیه به امام جمعه تهران تجمع‌های اخیر را «وابسته» به کشورهای خارجی دانست.

او در عین حال گفت: « نمی‌شود مطالبات مردم را سیاه‌نمایی کرد و تسویه حساب سیاسی نمود؛ از سوی دیگر درست نیست بر مطالبات مردم سوار شد و آن را نادیده گرفت و آن را به حساب تحریک رقبای سیاسی گذاشت».

تعدادی از وب‌سایت‌ها پیش از این خبر داده بودند که علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، احمد علم‌الهدی را به دلیل «اقدام پشت ‌پرده او در تجمع مشهد» به‌شدت توبیخ کرده و گفته است پرونده او را به دادگاه ویژه روحانیت ارسال می‌کند.

این خبر بلافاصله توسط وب‌سایت رسمی آقای علم‌الهدی تکذیب شد و پس از آن برخی وب‌سایت‌ها اعلام کردند امام جمعه مشهد، از غلامحسین کرباسچی شهردار اسبق تهران و دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، و حمیدرضا جلایی‌پور عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت، به اتهام «تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب» شکایت کرده است.

غلامحسین کرباسچی اعلام کرده که احضاریه‌ای دریافت نکرده و حمیدرضا جلایی‌پور روز پنج‌شنبه از شکایت علیه خود ابراز تعجب کرده و اصلاح‌طلبان ایران را «مرغ عروسی و عزا» توصیف کرده بود.

تجمع شرکت‌کنندگان در نماز جمعه علیه تجمع‌ها

همزمان بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران گروهی ازشرکت‌کنندگان در نماز جمعه شهرهای ایران علیه تجمع‌های اخیر راهپیمایی کردند.

صدا و سیما و دیگر رسانه‌های ایران گزارش‌هایی از این راهپیمایی‌ها در شهرهای مختلف ایران منتشر کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی‌ها شعارهایی را علیه معترضان و همچنین کشورهای آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی سرداده‌اند.

این راهپیمایی‌ها در حالی برگزار شده که مقام‌های وزارت کشور ایران تجمع‌های معترضان در روزهای گذشته را غیر قانونی اعلام کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌های ایرنا، مهر، و صدا و سیما؛ ا.م./م.ا.
XS
SM
MD
LG