لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

فرمانده ارتش: اگر لازم بود با نیروی انتظامی در برخورد با اعتراض‌ها همراهی می‌کردیم


عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش، در کنار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی ایران
عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش، در کنار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی ایران

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی٬ اعتراض‌های خیابانی اخیر در ایران را «فتنه‌ای حقیر» نامید و از نیروی انتظامی و بسیج٬ برای آنچه «در نطفه خفه» کردن آن خواند٬ قدردانی کرد.

عبدالرحیم موسوی در پیامی خطاب به حسین اشتری٬ فرمانده نیروی انتظامی این موضوع را مطرح کرده و افزوده که «اگر لازم می‌شد»٬ ارتش نیز این نیروها را همراهی می‌کرد.

در این پیام آمده که «این فتنه کور آن‌قدر حقیر بود که صرفاً با بخشی از توان نیروی انتظامی در نطفه خفه شد».

سرلشکر موسوی با آنکه همچون دیگر مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی٬ اعتراض‌های خیابانی اخیر در بیش از ۵۰ شهر ایران را به «دشمن» نسبت داده٬ اما به وجود برخی «کاستی‌ها» در داخل کشور اذعان کرده است.

او گفته است که آمریکا و اسرائیل٬ «پیاده‌نظام روسیاه خود، منافقین جنایتکار را به میدانی که خالی تصور می‌کردند فرستادند تا با سوءاستفاده از برخی کاستی‌ها، امنیت مثال‌زدنی» ایران را مختل کنند.

فرمانده ارتش افزوده که مقام‌های آمریکا «به‌دور از ابتدایی‌ترین ملاحظات دیپلماتیک معمول، ذوق‌زده و عریان به حمایت از آشوبگران قاتل پرداخت تا دوباره چهره کریه دشمنی عمیق خود را به ملت بزرگ ایران نمایان سازد».

او با ستایش از آنچه «دست پرتوان نیروی انتظامی مقتدر و صبور» جمهوری اسلامی و «برادران بی‌ادعای» بسیج سپاه پاسداران نامیده٬ اضافه کرده که اقدامات «دشمن» در این زمینه٬ «ناکام» شد.

این فرمانده نظامی همچنین نوشته که «اگر لازم می‌شد» ارتش جمهوری اسلامی نیز «بازو در بازوی» مأموران نیروی انتظامی٬ «رودرروی فریب‌خوردگان شیطان بزرگ می‌ایستادند».

آقای موسوی در پیام خود افزوده که بار دیگر اعلام می‌کند ارتش برای «اجرای فرامین» رهبر جمهوری اسلامی٬ «در هر مأموریت ابلاغی» آمادگی کامل دارد.

پیش از فرمانده ارتش جمهوری اسلامی٬ محمدعلی جعفری٬ فرمانده سپاه پاسداران نیز از اعتراض‌های اخیر در نقاط مختلف ایران با عنوان «فتنه ۹۶» نام برد و افزود که این اعتراض‌ها «شکست» خورده است.

آقای جعفری با بیان اینکه اگر «آمادگی‌های امنیتی نبود شدت این فتنه بسیار گسترده‌تر از این می‌شد»٬ گفت که «کشته‌سازی یکی از برنامه‌های اصلی فتنه‌گران و اربابان آنها در اغتشاشات اخیر بود».

او مدعی شد که «می‌خواستند کاملاً به‌صورت جدی و هدفمند جان مردم چه کودک و چه بزرگ را بگیرند و به گردن حکومت اسلامی ایران بیندازند».

اظهارات فرمانده کل سپاه پاسداران ایران در حالی بیان می‌شود که در این اعتراض‌ها تاکنون دست‌کم ۲۲ نفر کشته شده و بیش از هزار نفر بازداشت شده‌اند.

به گفته حسین ذوالفقاری٬ معاون امنیتی وزیر کشور٬ میانگین سنی بازداشت‌شدگان زیر ۲۵ سال است و اغلب آنها جوان و نوجوان هستند.

عبدالرضا رحمانی فضلی٬ وزیر کشور دولت دوازدهم نیز با وجود این تعداد کشته و بازداشتی٬ مدعی شده که این اعتراض‌ها «با حداقل هزینه‌ها٬ در بالاترین حد مدارا و به بهترین شکل»٬ حل شد.

با استفاده از گزارش‌های تسنیم و رادیو فردا؛ ب.ب./م.ا.
XS
SM
MD
LG