لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۰

سخنان فرمانده سپاه در مورد دخالت احتمالی یک «مسئول سابق» نظام در اعتراض‌ها


محمدعلی جعفری فرمانده سپاه
محمدعلی جعفری فرمانده سپاه

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، ضمن نسبت دادن اعتراض‌های اخیر به کشورهای خارجی، تلویحاً گفت اگر نقش محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین، در ناآرامی‌ها ثابت شود، با وی برخورد خواهد شد.

در روزهای اخیر مقام‌های دولتی و حکومتی و جریان‌های اصولگرا درصدد معرفی مقصران اعتراض‌های چند روز گذشته بوده‌اند.

فرمانده سپاه اعتراض‌های اخیر را با کشورهای خارجی مرتبط دانست و گفت «آمریکا و صهیونیست‌ها و آل سعود قسم خوردند که از ایران انتقام می‌گیرند.»

روز سه‌شنبه نیز آیت‌الله خامنه‌ای در نخستین واکنش به اعتراض‌های اخیر «دشمنان ایران» را عامل این ناآرامی‌ها عنوان کرده بود.

محمدعلی جعفری در بخشی دیگر از سخنان خود گفت «...هر که در وسط صحنه بود در این روزهای آخر همه اغتشاشگر و جیره‌خوار بیگانه بودند.»

وی یکی دیگر از عوامل اعترا‌ض را شبکه‌های اجتماعی برشمرد و گفت: «شرایط فضای مجازی نیز به هیچ‌وجه مناسب نبود و برخی به علت مصالح یا بی‌توجهی به هشدارها کنترل این فضا را از دست دادند.»

در پی ناآرامی‌های روزهای گذشته شبکه پرمخاطب تلگرام و اینستاگرام در ایران مسدود شد. نهادی‌های حکومتی مانند قوه قضائیه و سپاه همواره مخالفت خود را از در دسترس بودن چنین شبکه‌هایی در ایران اعلام کرده‌اند.

خبرگزاری فارس گزارش داده، فرمانده سپاه پاسداران در پاسخ به پرسشی درباره گفته‌های برخی مسئولان استان خراسان رضوی «مبنی بر دخالت جریان منسوب به یکی از مسئولین سابق در آغاز این تجمع و اعتراض در مشهد و برخی مناطق دیگر که در ادامه از دست رها شد و به اغتشاش و فتنه رسید،» گفت: «این موضوع با فراخوان یکی از سایت‌هایی صورت گرفت که وابسته به شخصی است که این روزها زبان به مخالفت‌خوانی نسبت به اصل و ارزش‌های نظام گشوده است.»

وی تصریح کرد: «نیروهای امنیتی درحال بررسی این مسئله هستند و اگر به دخالت این مسئول سابق برسند قطعاً متناسب با وضعیت و درخواست ناجا با او برخورد خواهند کرد.»

اشاره فرمانده سپاه می‌تواند به محمود احمدی‌نژاد، «مسئول سابق» باشد که در هفته‌های اخیر به اتفاق نزدیکانش قوه قضائیه را به فساد گسترده و بی‌عدالتی متهم کرده‌اند.

گفته‌هایی که با واکنش تند آیت‌الله خامنه‌ای مواجه شد. آیت‌الله خامنه‌ای پیش از این در واکنشی تلویحی به محمود احمدی‌نژاد گفته بود: «نمی‌شود که انسان یک دهه همه‌کاره کشور باشد، بعد در دهه بعدی تبدیل شود به مخالف‌خوان کشور.»

محمود احمدی‌نژاد در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی نسبت به اوضاع کشور هشدار داده بود.

اما آنچنانکه این روزها در تحلیل‌ها و گزارش‌ها آمده است، این احتمال مطرح شده است که اجتماع اعتراض مشهد که در میدان شهدا برگزار شد، به ابتکار اصولگرایان مشهد و احمد علم‌الهدی امام جمعه منصوب رهبری در خراسان رضوی صورت گرفته اما با پیوستن مردم شعارها از کنترل بانیان آن خارج شده است.

اعتراض‌های روز هفتم دی مشهد همزمان با سفر اسحاق جهانگیری به مشهد صورت گرفته بود. در واکنش به این اعتراض‌ها، اسحاق جهانگیری گفت: «کسانی که بانی این قضایا در کشور هستند دود آن به چشم خودشان خواهد رفت؛ آنها فکر می‌کنند که با این کار به دولت آسیب می‌زنند.»

در همین ارتباط محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد، نیز از استاندار خراسان رضوی خواسته است اطلاعات لازم را درباره چگونگی شروع اعتراض‌ها در این شهر به اطلاع عموم برساند.

احمد میدری، معاون وزیر کار، دیگر مقام دولتی بود که اصولگرایان را مسبب وضعیت به‌وجود آمده در کشور معرفی کرده است.

وی روز دوشنبه گفت: «امروز خبرگزاری‌های مخالف دولت از آشوب ناراحت هستند. خب چیزی را درو می‌کنید که خودتان کاشتید. وقتی تورم ۴۰ درصد بود کسی صدایش در نیامد، چرا آن موقع خبرگزاری فارس و صداو وسیما چیزی منتشر نمی‌کردند؟ شما بی‌وقفه پمپاژ یأس کردید و امروز باید بروید اوضاع را جمع کنید.»

در همین حال، روز سه‌شنبه خبرگزاری ایسنا خبر داد که وزارت کشور «با دعوت از دبیران و مسئولان احزاب عمده کشور» نشستی برگزار کرده است که در آن «توجه ویژه به نقش جریان انحرافی و لیدر این جریان در اعتبارزدایی از دستگاه‌های مختلف حاکمیتی و ترویج بی‌اعتمادی مردم نسبت به عملکرد نظام» به‌عمل آمده است.

در این نشست تأکید شده که این «جریان»، «یکی از عوامل بروز این حوادث به‌شمار می‌رود و واکاوی و دقت در عتاب مقام معظم رهبری در روز چهارشنبه ششم دیماه در این رابطه مورد تأکید» است. «جریان انحرافی» از عبارت‌هایی است که پیش از این در ادبیات مقام‌های جمهوری اسلامی برای اشاره به محمود احمدی‌نژاد و نزدیکان او به‌کار رفته است.

با استفاده از خبرگزاری فارس. ح.ر

XS
SM
MD
LG