لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۸

راماپوسا به عنوان رئیس جمهور جدید آفریقای جنوبی انتخاب شد


سیریل راماپوسا، رئیس‌جمهور جدید آفریقای جنوبی
سیریل راماپوسا، رئیس‌جمهور جدید آفریقای جنوبی


یک روز پس از اعلام استعفای جیکوب زوما، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی، پارلمان این کشور سیریل راماپوسا را به عنوان رئیس‌جمهور جدید برگزید.

سیریل راماپوسا، ۶۵ ساله، تمرکز برنامه‌های خود را بر ریشه‌کن کردن فساد اداری و احیای رشد اقتصادی اعلام کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سیریل راماپوسا تنها نامزد قابل انتخاب در پارلمان روز پنج‌شنبه، ۲۶ بهمن، بود زیرا حزب‌های اپوزیسیون اعلام کرده بودند که در این روند شرکت نخواهد کرد.

اعضای احزاب اپوزیسیون آفریقای جنوبی با اعلام اینکه به باور آنها حزب حاکم، سال‌ها با وجود رسوایی‌های مالی از زوما حمایت کرده‌است، برنامه‌های حزب حاکم برای ریشه‌کن کردن فساد توسط رئیس‌جمهور جدید را غیرقابل باور دانسته و از پارلمان خارج شدند.

جولیوس مالِما، رهبر «حزب پیکارگران آزادی اقتصادی»، روز پنجشنبه گفت که قانون‌گذاران عضو حزب حاکم یعنی حزب «کنگره ملی آفریقا» در پاسخگو کردن جیکوب زوما در ارتباط با اتهام‌های فساد ناتوان بوده و با این کار خود قانون اساسی را نقض کرده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها، احزاب اپوزیسیون در انتخاب رئیس‌جمهور جدید شرکت نکردند اما به‌جای آن موفق به انحلال شورای ملی شده و توانسته‌اند انتخابات زودهنگام را نیز در دستور کار دولت قرار دهند.

سیریل راماپوسا قرار است برای بقیه دوره جیکوب زوما یعنی تا انتخابات سال ۲۰۱۹ منصب ریاست جمهوری را به دست بگیرد.

جیکوب زوما پس از ۹ سال، روز چهارشنبه از سمت خود استعفا کرد. دوره ریاست جمهوری او با رسوایی‌های فساد مالی بسیاری همراه بود که به وجهه حزب حاکم یعنی حزب کنگره ملی آفریقا ضربه زد.

در همین حال، پلیس آفریقای جنوبی روز چهارشنبه به خانه چند شریک اقتصادی آقای زوما حمله کرد که گفته می‌شود در پرونده‌های فساد مالی نقش دارند.

فسادهای مالی در دولت آفریقای جنوبی موجب خشم افکار عمومی شده، اقتصاد کشور را تضعیف کرده و از محبوبیت کنگره ملی آفریقا کاسته‌است.

کنگره ملی آفریقا از سال ۱۹۹۴ و پایان حکومت اقلیت سفیدپوست در آفریقای جنوبی قدرت را در این کشور در دست دارد.

جیکوب زوما روز چهارشنبه سرانجام تسلیم خواست حزب حاکم کنگره ملی آفریقا شد و استعفا کرد.

آقای زوما پیش از این با بیان این که هیچ کار خلافی انجام نداده‌است در برابر خواست حزب حاکم برای استعفا مقاومت می‌کرد. اما این مقاومت راه را برای استیضاح وی باز کرده بود، به طوری که قرار بود روز پنج‌شنبه استیضاح وی به رای گذاشته شود.

مقامات کنگره ملی آفریقا با ذکر این‌که «مردم این کشور دیگر نمی‌توانند برای ایجاد این اصلاحات ضد فساد صبر کنند»، می‌گویند که قصد دارند از طریق اقدامات رئیس جمهور جدید به اقتصاد کشور خود سر و سامان دهند.

با استفاده از آسوشتدپرس و رویترز. پ.پ

XS
SM
MD
LG