لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۳

سفیر ایران در کنیا: ۱۷ ملوان ایرانی بازداشت‌شده در سومالی آزاد شدند


تصویر آرشیوی است
تصویر آرشیوی است

سفیر ایران در کنیا از آزادی ۱۷ ملوان ایرانی که ماه‌های پیش به دلیل ورود «غیرقانونی» به سومالی بازداشت شده بودند، خبر داد.

هادی فرجوند این موضوع را در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا بیان کرده و گفته این ۱۷ ملوان، «طی مذاکرات فشرده با دولت محلی پورتلند از طریق رابطان سومالی» آزاد شدند.

آن‌طور که فرجوند اعلام کرده، این ملوانان بدون «هیچ پیش‌شرطی» آزاد شده‌اند و «به زودی از طریق یک کشتی ماهیگیری» به ایران باز می‌گردند.

خبرگزاری ایرنا نیز در گزارشی از آزادی ۱۰ ملوان ایرانی که چندی پیش به دلیل آنچه «ورود غیر ارادی» به آب‌های پاکستان نامیده شده، بازداشت شده بودند، خبر داده است.

بر اساس این گزارش، این افراد روز پنج‌شنبه (دهم خرداد) به ایران بازگشتند.

همزمان با فرارسیدن سال نو خورشیدی نیز ٩ ملوان ایرانی زندانی در «لاندی» کراچی پاکستان، آزاد شده و به ایران بازگشته بودند.

علاوه بر این ملوانان، دست‌کم ۴۴ ملوان ایرانی در دست دزدان دریایی سومالی گرفتار شده‌اند که به گفته مدیرعامل تعاونی صیادان چابهار، «دزدان دریایی برای آزادی هر یک از صیادان دربند ۱۵۰۰ دلار خواسته‌اند.»

علیم افشار مهر ماه سال ۹۶ گفته این درخواست در حالی مطرح شده که «اگر به زندگی این صیادان نگاهی بیندازیم حتی ۱۰۰ دلار هم ندارند، بپردازند».

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز ۱۹ مهر اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی «از کانال‌های موجود» اعتراض خود را به دولت سومالی در این ارتباط اعلام کرده‌است.

آقای قاسمی وعده داده بود که وزارت خارجه وضعیت این ملوانان را پیگیری می‌کند. با این حال از آن زمان، وزارت خارجه گزارشی دربارهٔ وضعیت این ملوانان ارائه نکرده‌ است.

سومالی از جمله کشورهایی است که پس از حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران، روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد و سفیر خود را از تهران فراخواند.

بر همین اساس حسن قشقاوی معاون کنسولی وزارت خارجه، اعلام کرده که امکان حضور فیزیکی در سومالی برای پیگیری امور مربوط به صیادان ایرانی وجود ندارد.

در سال‌های گذشته نیز تعدادی از صیادان ایرانی توسط دزدان دریایی در سومالی ربوده شده‌اند و بر اساس گزارش‌ها، شماری از آنها به علت «شکنجه‌های جسمی» دزدان دریایی کشته شدند.

پیش‌تر نیز گزارش‌هایی از ورود ماهیگیران ایرانی به آب‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس و بازداشت آنان در سال‌های گذشته منتشر شده بود.

از جمله خرداد ماه سال گذشته پس از شلیک ماموران عربستان سعودی به سه قایق ماهیگیری ایرانی، یک صیاد کشته و سه صیاد دیگر بازداشت شده بودند.

در حالی که ایران این افراد را «ماهی‌گیر» معرفی می‌کند، ریاض می‌گوید بازداشت‌شدگان «عضو سپاه پاسداران» هستند و سوار بر «یک قایق حامل سلاح» به سکوهای نفتی مرجان متعلق به این کشور در خلیج فارس نزدیک شده بودند.

به دنبال این اتفاق فعالیت کشتی‌های ماهیگیری در استان بوشهر تا مدتی متوقف شد تا آن که مدیر روابط عمومی شیلات بوشهر خبر داد دو صیاد ساکن جزیره خارک که سال گذشته توسط گارد ساحلی عربستان سعودی دستگیر شده بودند، روز جمعه ۲۸ اردیبهشت، آزاد شدند.

مناسبات تهران و ریاض پس از اعدام یک روحانی شیعه در عربستان سعودی و حمله به اماکن دیپلماتیک این کشور در تهران و مشهد تیره شده است.

هر دو کشور همچنین یکدیگر را به دخالت در امور داخلی خود و منطقه متهم می‌کنند.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، ایرنا و رادیو فردا؛ ب.ب/س.ن
XS
SM
MD
LG