لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۶

عربستان سعودی پنج صیاد بوشهری را پس از یک سال آزاد کرد


دو تن از صیادان آزاد شده گناوه‌ای.
دو تن از صیادان آزاد شده گناوه‌ای.

پنج صیاد بوشهری و گناوه‌ای که سال گذشته توسط گارد دریایی عربستان سعودی بازداشت شده بودند، روز پنجشنبه هشتم تیرماه آزاد شدند.

خبرگزاری صداوسیما به نقل از عبدالعلی صیادی، مدیر جمعیت هلال احمر گناوه، گفته است که این افراد از دو مسیر جزیره خارک و چاه‌های نفتی فروزان در حال بازگشت به بندر گناوه هستند.

به گفته آقای صیادی، دو صیاد گناوه‌ای به نام‌های عبدالغنی و اکبر رحیمی، که پدر و پسر هستند، از آب‌های ساحلی جزیره خارک به گناوه بازگشتند.

وی همچنین از اعزام قایقی به چاه‌های میدان نفتی فروزان، برای بازگرداندن سه صیاد بوشهری آزاد شده دیگر خبر داد.

این صیادان در حالی آزاد شده‌اند که مقامات ایرانی می‌گویند روز ۲۶ خردادماه، یک ماهیگیر ایرانی در درگیری با نیروهای مرزبانی عربستان سعودی کشته شد.

وزارت امنیت عربستان اما روز ۲۹ خرداد اعلام کرد سه عضو سپاه پاسداران را که روز ۲۶ خرداد سوار بر یک قایق حامل سلاح به سکوهای نفتی مرجان این کشور در خلیج فارس نزدیک شده بودند،‌ دستگیر کرده است.

سپاه پاسداران اما این اتهام را رد کرده‌ است. رسول سنایی راد معاون سیاسی سپاه پاسداران، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اعلام اینکه این موضوع «کذب محض»‌ است،‌ افزود: «این ادعا فاقد هرگونه ارزش خبری است و این موضوع بیشتر به یک جوک و طنز و شبیه است».

مجید آقابابایی، مدیرکل امور مرزی وزارت کشور، روز ۲۷ خرداد گفت: دو قایق ماهیگیری ایرانی بر اثر امواج دریا از مسیر خود خارج شدند‌ و هدف گلوله مرزبانان عربستان سعودی قرار گرفتند.

هر چند که ورود ماهیگیران ایرانی به آب‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس و دستگیر شدن آنان در سال‌های گذشته سابقه داشته، اما شلیک به ماهیگیران و کشته شدن آنان در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.

XS
SM
MD
LG