لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۲

فعالیت کشتی‌های ماهی‌گیری در استان بوشهر «متوقف شد»


به دنبال کشته‌شدن یک ماهیگیر ایرانی در درگیری با نیروهای مرزبانی عربستان سعودی٬ فعالیت کشتی‌های ماهیگیری در استان بوشهر متوقف شد.

خبرگزاری ایلنا روز دوشنبه ۲۹ خرداد به نقل از منابع محلی خود در استان بوشهر این خبر را منتشر کرده است.

این خبرگزاری به نقل از یک صیاد بوشهری نوشته که این برای نخستین بار است که تردد کشتی‌های ماهیگیری به دلیلی جز «نامساعد بودن وضعیت جوی و مواج بودن دریا» متوقف می‌شود.

این صیاد گفته است: «مشخص نیست این وضعیت جدید تا چه مدتی ادامه خواهد داشت» و در حال حاضر٬ کشتی‌های ماهیگیری «حتی در محدوده آب‌های ساحلی هم ترددی ندارند».

این محدودیت پس از آن اعمال شد که یک صیاد ایرانی بر اثر شلیک ماموران مرزبانی عربستان سعودی کشته شد.

مرزبانی دولت عربستان علت درگیری را «عبور» دو کشتی ماهیگیری ایرانی از مرز آبی تعیین شده اعلام کرده بود.

این در حالی است که مدیرکل امور مرزی وزارت کشور ایران به خبرگزاری تسنیم گفته بود علت خروج این دو کشتی از مسیر خود٬ «امواج دریا» بوده است.

مجید آقابابایی شلیک مرزبانی عربستان به کشتی‌های ماهیگیری ایرانی را «مطابق با اصول انسانی و دریانوردی» ندانسته و افزوده بود:‌ «حتی با فرض ورود قایق‌های ایرانی به مرزهای عربستان بر اثر امواج دریا آنها مجاز به شلیک به‌سوی قایق‌های ایرانی نبودند».

خبرگزاری ایلنا یک روز پس از حادثه به نقل از یک صیاد بوشهری نوشته بود که این اقدام ماموران عربستان سعودی٬ «بی‌سابقه» بوده است.

وی گفته که «ماهیگیران ایرانی و عربستانی سال‌هاست که در این آب‌ها ماهیگیری می‌کنند و تاکنون نه دیده و نه شنیده‌ایم که اتفاقی نظیر شلیک به چند قایق صیادی رخ داده باشد زیرا مرزهای آبی تعیین شده در مسیر تردد گله‌های ماهی قرار دارد».

خبرگزاری فارس نیز به نقل از دادستان عمومی و انقلاب بوشهر٬ اقدام ماموران مرزی عربستان سعودی را «خلاف عرف، مقررات بین‌المللی و حسن همجواری دو کشور دانست».

علی حسن‌پور گفته که «پیش از این در مواردی متعدد شاهد حضور سهوی یا غیر ارادی لنج‌های صیادی عربستانی به محدوده آب‌های ایران بوده‌ایم٬ اما اینکه به سمت این لنج‌ها و صیادان آنها تیراندازی کنیم٬ سابقه نداشته است».

وی افزوده است:‌ با توجه به اینکه «احتمال دستگیری سرنشین قایق‌های دیگر» متعلق به ایران از سوی عربستان وجود دارد٬ «موضوع جهت پیگیری به نمایندگی وزارت امور خارجه در استان بوشهر اعلام شده است».

به گفته این مقام قضایی٬ پرونده‌ای در این زمینه نیز در شعبه سوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب بوشهر تشکیل شده است.

دو صیاد ایرانی که پدر و پسر اعلام شده‌اند٬ عصر روز ۲۶ خرداد از حوالی اسکله جفره بوشهر به قصد صید خارج شده و نزدیک چاه‌های فروزان (متعلق به ایران) موتور قایق آنان با مشکل مواجه می‌شود.

به گفته دادستان بوشهر، پس از خاموش شدن قایق، جریان آب صیادان را به سمت آب‌های عربستان کشانده که پس از برطرف کردن مشکل و هنگام مراجعت به سمت سکوی فروزان٬ نزدیک نیمه شب، با تیراندازی سرنشینان قایق متعلق به مرزبانی عربستان که در تعقیب دو قایق دیگر بودند٬ یکی از صیادان کشته می‌شود.

عربستان نیز امروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که یک قایق حامل سلاح را در نزدیکی مناطق نفت‌خیز این کشور در خلیج فارس توقیف کرده است.

بر اساس بیانیه ارتش عربستان سعودی، روز جمعه حدود ساعت ۲۰:۳۰ به وقت محلی، نیروی دریایی عربستان متوجه سه قایق کوچک شد که به سرعت به سکوهای میدان نفتی مرجان نزدیک می‌شدند.

ارتش عربستان اعلام کرده که یکی از قایق‌ها را توقیف کرده و دو قایق دیگر متواری شده‌اند.

XS
SM
MD
LG